1. Dag barn syg i helligdag? Må man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Her arbejder jeg aften og er ude fra hjemmet 14-00. 

Jeg har IKKE ret til barnets sygedage rent juridisk. Men det er op til min leder at give mig den 1 og 2 da de monoman kan få nået og angere pasning. Dog har vi løst det med manden kommer hj kl 14. 

Dog er ens energi og fokus ikke helt skabt på 2 dagen hvis man køre sådan. Godt hvis ens kolleger kender en disse dage. 

At reglerne er sådan er trælse hvis man ikke har noget bagland, der altid har fri i aftner nat weekenderne og helligdage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2015

put

Jeg undres når folk siger at barn syg kun bør tages når man ikke kan få bedsteforældre og lign til at passe ens syge barn. Jeg mener det er forældrenes ansvar at drage omsorg for sit syge barn da det i denne sårbare situation jo netop har aller mest brug for sine forældre.. Jeg prioritere højere, at være hjemme med mit barn under sygdom frem for mit arbejde. Derudover har jeg ikke lyst til at bede bedsteforældre om at tage fri fra deres arbejde for at passe mit syge barn! Det er mit ansvar.. 

Anmeld Citér

27. maj 2015

lineog4

put skriver:

Jeg undres når folk siger at barn syg kun bør tages når man ikke kan få bedsteforældre og lign til at passe ens syge barn. Jeg mener det er forældrenes ansvar at drage omsorg for sit syge barn da det i denne sårbare situation jo netop har aller mest brug for sine forældre.. Jeg prioritere højere, at være hjemme med mit barn under sygdom frem for mit arbejde. Derudover har jeg ikke lyst til at bede bedsteforældre om at tage fri fra deres arbejde for at passe mit syge barn! Det er mit ansvar.. 

Det er vel fordi det er reglerne: du har ret til løn under barnets 1. Sygedag (og nogen også 2. Sygedag) hvis der er et akut pasningsbehovet. Dvs. Hvis jeg har en mor der kan passe, ja så har jeg ikke akutpasningsbehov.

jeg har der dog lige som dig, er et af mine børn rigtig syge så vil jeg helst far eller jeg er hjemme, mens med små feber så spørger jeg gerne mormor (hun er pensionist).

der har været så meget snak om at lempe forholdene for børnefamilier, fx begynde at give tilskud til man går på deltid osv. Men må indrømme det der stresser os her hjemme netop er sygedagene, så hellere have en pulje barns sygedage om året end de betaler for min deltid (den betaler jeg pt selv).

Anmeld Citér

27. maj 2015

IT-nørd

put skriver:

Trådens dilemma er jo omkring hvorvidt man kan tage barnets 1. sygedag på en helligdag/weekend. Desuden skrev trådstarteren aftenen før hun/han havde tænkt sig at tage d. 1. sygedag.

Når man ved man har en weekend/helligdagsvagt, så har man sørget for pasning til barnet da institutioner er lukket.

Derfor er det i mine øjne lige med PJÆK når man tager barnets sygedag på en weekend, helligdag, aften eller nat.

Anmeld Citér

27. maj 2015

noder1

Profilbillede for noder1
put skriver:

Jeg er helt enig med dig. Det er hårdt at skulle forlade sit syge barn, når det har allermest brug for sin mor eller far. Når mit barn bliver syg, hvilket er ret ofte, er det ikke kun lidt feber/forkølelse, men høj feber i flere dage. Der bliver han nødt til at blive passet af bedsteforældre, der så nogen gange tager fri fra arbejde. Det er absolut ikke optimalt, men desværre nødvendigt. Ville ønske vi havde samme rettigheder som forældre i Sverige har ift. omsorgsdage og syge børn. 

Anmeld Citér

27. maj 2015

MrsB

IT-nørd skriver:

Men på en helligdag er der nok flere muligheder for pasning hos familien?

Du ville heller ikke aflevere barnet i daginstitution i morgen, vel? Så har du jo allerede pasning til barnet da du skal på arbejde. 

Jeg ville som en kollega finde det mærkeligt, at man tager barnets sygedag på en helligdag hvor barnet skulle være hjemme uanset hvad da institutioner holder lukket. 

Det samme er at tage barnets sygedag når man skal i nattevagt - det gør man bare ikke!

Det giver jeg dig så ikke ret i. 

Min mand arbejde nat på et tidspunkt, jeg var møg hamrende syg, og det var vores dreng også. Oveni var jeg gravid og enormt træt. Så overtalte min mand til at tage barnets første sygedag.. Hvis du spørger mig, var det berettiget, da han principielt set var den enest der kunne tage vare på vores søn den nat/dag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.