Eksperthjælp: 5 måneder - i gang med skemad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

846 visninger
4 svar
1 synes godt om
13. maj 2015

Sarah John

Min pige på lige knap 5 mdr vil under ingen omstændigheder have skemad. Hun vil have rigtig mad som hun kan sidde og sutte/gumle på. Det er for sin vis også okay, men hun er bare så tynd, og jeg kan jo ikke tilføre hverken fedt eller modermælk til en kartoffel når den ikke må blive most.. Hun brækker sig hvis hun får noget med ske ind..
Må hun få bondebrød allerede nu?
På forhånd tak

Sarahs svar

Hej,

Tak for dit spørgsmål. Det er dejligt, at hun gerne vil sidde med maden selv, men som du selv skriver, vil den mad hun kan spise på den måde ikke være energitæt nok. Derfor vil jeg anbefale, at du giver skemad endnu en chance. Nogle børn har en meget følsom "brækrefleks". Det er fordi børn skal vænne sig til at maden har en grovere konsistens, og de skal vænne sig til at maden skal tygges før man kan synke den. Hun skal vænne sig til, at maden skal tygges, før man kan synke den. Du kan gøre det, at du serverer en blød mos uden klumper på ske - på den måde lærer hun at mad på ske ikke skal tygges. Ved siden af serverer man så mad i stykker - det hjælper barnet til at adskille hvilken mad der skal tygges og hvilken mad der ikke skal. Det styrker også hendes mundmotorik, når du giver hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med. Fingermad kan f.eks. være blød frugt, f.eks. blød pære, en appelsinbåd eller melon. Agurk og kogt gulerod har også en god konsistens. Du kan også give hende brødskorper eller ristede rugbrødsbjælker, som hun kan sidde og sutte på. Egentlige rugbrødshapsere vil man generelt vente med at servere til barnet er 8 måneder.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre :-)

Venlig hilsen Sarah

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. maj 2015

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra

Hun må vel ikke få gluten endnu? 

Anmeld Citér

13. maj 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Jo. De nye anbefalinger der netop er kommet her i stsrten af 2015 siger god for gluten før 6mdr.

Anmeld Citér

13. maj 2015

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Mor11 skriver:

Jo. De nye anbefalinger der netop er kommet her i stsrten af 2015 siger god for gluten før 6mdr.

Tak, så blev jeg klogere! 

Anmeld Citér

18. maj 2015

Sarah John

Abracadabra skriver:

Hej igen,

Der er kommet nye anbefalinger for hvornår man kan servere gluten. Gluten kan ligesom anden overgangskost introduceres i 4-6 måneders alderen :-) Du kan eventuelt læse mere på Sempers hjemmeside, hvor jeg har skrevet en lille tekst om gluten www.semperbornemad.dk/boern-og-mad/boerneernaering-abc/gluten

Jeg håber at dette er svar på dit spørgsmål :-)

Venlig hilsen Sarah

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.