Hvilken uddannelse har du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2015

2babygirls

SanneJensen skriver:

Hej alle baby.dk brugere :-)

Af ren interesse, og måske for at indhente lidt inspiration hos jer, søger jeg svar på disse spørgsmål.

1. Hvilken uddannelse har du?

2. Bruger du din uddannelse i dag?

3. Valgte du uddannelse ud fra interesse, økonomi, fremtidige jobmuligheder eller andet? 

4. Er du glad for dit valg i dag, eller havde du valgt anderledes hvis du kunne skrue tiden tilbage?

På forhånd tak for svar. :-)

Jeg er først uddannet social og sundhedshjælper, men fik en arbejdsskade, så fik en elevplads i et professionelt byggemarked, og er uddannet handelsassistent med speciale inden for værktøj.

Arbejder i Bygma og elsker mit job.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2015

Dorthe1986

Jeg har en htx som jeg brugte til at komme ind på medicinstudiet. Det var dog ikke det rette valg, så i dag er jeg uddannet cand.scient.bibl. Det tager 5 år

Jeg bruger min uddannelse i dag, arbejder som bibliotekar.

Jeg valgte af ren interesse. Jeg var drønheldig at få job kort efter endt uddannelse.

Elsker mit job så det var det helt rette valg om end det kan være ret stressende :-)

Anmeld Citér

8. maj 2015

FrkC

SanneJensen skriver:

Af ren interesse, og måske for at indhente lidt inspiration hos jer, søger jeg svar på disse spørgsmål.

3. Valgte du uddannelse ud fra interesse, økonomi, fremtidige jobmuligheder eller andet? 

4. Er du glad for dit valg i dag, eller havde du valgt anderledes hvis du kunne skrue tiden tilbage?

1. Jeg afsluttede HF og søgte derefter ind på sygeplejeudd. Afsluttede i januar sidste år. 

2. Ja, jeg arbejder som sygeplejerske på et Modtageafsnit.

3. Jeg fulgte rent ud sagt mit hjerte (det lyder lidt plat, i know). Var først på lærerudd. men mærkede hurtigt at jeg skulle en anden vej . Jeg har ikke fortrudt et sekund! Det var det helt rigtige for mig. 

4. Jeg er rigtig glad for min udd. jeg kunne ikke have lavet andet kan jeg mærke 

Anmeld Citér

8. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg bliver pædagog om en måned 

jeg har valgt ud fra interesse. 

Jeg tror ikke jeg kommer til at fortryde, men det finder jeg ud af når jeg kommer i arbejde

Anmeld Citér

8. maj 2015

Frk.S

1. Jeg er uddannet bioanalytiker

2. Ja, altså lige nu er jeg på barsel - men ellers har jeg arbejdet som bioanalytiker siden jeg blev færdiguddannet i 2007 og indtil nu

3. Jeg valgte primært ud fra interesse og jobmuligheder

4. Jeg er rigtig glad for mit valg - det var helt klart det rigtige for mig - og jeg fik ret hurtigt job ét af de steder jeg ønskede mig aller mest - og det er også dér jeg er nu. Så jeg er, som det ser ud nu, super godt tilfreds. 

Anmeld Citér

9. maj 2015

marius' mor

SanneJensen skriver:

Jeg er sygeplejerske

Jeg valgte udd.  da jeg altid har vidst at jeg ville arbejde med mennesker. Efter 1/2 år som ufaglært på plejehjem efter jeg blev student. Havde jeg besluttet mig.

Jeg er fastansat som hjemmesygeplejerske den dag i dag, og elsker det...

Anmeld Citér

11. maj 2015

Øtter

2012_2014 skriver:

Af ren nysgerrighed, må jeg så spørge hvad du laver i dit firma?

Min kæreste har også en cand. mag. i historie og har også tænkt flere gange at han nok burde have taget pædagogikum, men interesseren var der ikke dengang.

Nu har han dog et job som han er rigtig glad for, men det kunne være sjovt at høre hvordan du er selvstændig i den verden.. :-)

Af ren nysgerrighed, må jeg så spørge hvad du laver i dit firma?

Ja, det må du da . Jeg laver byvandringer, både nogen som jeg har skrevet for det lokale turistbureau, og så nogle helt fysiske, hvor jeg tager folk med rundt. Nu bor jeg i Roskilde, så der er masser af historie, at fortælle om .

Anmeld Citér

11. maj 2015

Frk.Jakobsen

SaraSHirsvang skriver:

Jeg er uddannet massør, spaterapeut og Aromatherapy behandler og underviser  

jeg bruger min uddannelse ja og arbejder fuldtid i spaen på hotel Bella Sky  

jeg valgte uddannelse af ren og skær interesse. 

Jeg er meget meget glad og tilfreds med både uddannelse og arbejde 

Hvordan får man sådan en uddannelse? Det lyder spændende

Anmeld Citér

11. maj 2015

mortilsilke

Frk.S skriver:

1. Jeg er uddannet bioanalytiker

2. Ja, altså lige nu er jeg på barsel - men ellers har jeg arbejdet som bioanalytiker siden jeg blev færdiguddannet i 2007 og indtil nu

3. Jeg valgte primært ud fra interesse og jobmuligheder

4. Jeg er rigtig glad for mit valg - det var helt klart det rigtige for mig - og jeg fik ret hurtigt job ét af de steder jeg ønskede mig aller mest - og det er også dér jeg er nu. Så jeg er, som det ser ud nu, super godt tilfreds. 

Vil du ikke fortælle lidt om dit arbejde? Mere end hvad man bare lige kan google, det er bare sådan facts på facts, ikke så meget sjæl inden over (hvis du forstår hvad jeg mener ) jeg synes det lyder meget spændende.

Anmeld Citér

11. maj 2015

Frk.S

mortilsilke skriver:

Vil du ikke fortælle lidt om dit arbejde? Mere end hvad man bare lige kan google, det er bare sådan facts på facts, ikke så meget sjæl inden over (hvis du forstår hvad jeg mener ) jeg synes det lyder meget spændende.

Jo, det vil jeg da helt sikkert. 

Som bioanalytiker kan man jo arbejde indenfor forskellige specialer (som du sikkert har læst, hvis du har googlet). Jeg kan naturligvis bedst uddybe det speciale jeg er i.

Af de store specialer er der tale om:

- Biokemisk. Her tager man bl.a. blodprøver og EKG på patienter ude på afdelingerne og i ambulatorier. Desuden analyserer man blodprøverne. Altså er det bioanalytikeren der står for alt fra lægen rekvirerer blodprøverne til h*n får svaret. 

- Patologisk. Her assisterer man lægen ved udskæring af præparater fra operationer og obduktioner. Det kan jo så være alt fra et modersmærke til fx et stykke tarm, et bryst eller en lunge. Derefter står man for al præparering af dette (en længere proces) indtil man står med et farvet snit på objektglas, som lægen kan kigge på i mikroskop. Flere steder ved jeg også at der er bioanalytikere der er uddannet til at skære de små ting selv - altså fx modersmærker.
Desuden er det også her man screener for livmoderhalsskræft. Der er også bioanalytikerne der præparerer celleskrabet OG screener dem i mikroskop.

- Immunologisk. Det er blodbanken - altså her tapper man donorer samt udfører al nødvendig præparation og kontrol til man står med en pose blod, der er klar til patienten.

- Mikrobiologisk. Her undersøger man diverse ting som fx opspyt, urin og fæces for bakterier samt fx typebestemmer, med henblik på hvilken form for antibiotikabehandling en patient kan få til sin infektion.

- Klinisk fysiologisk og nuklearmedicinsk (og det er så MIT speciale &nbsp. Her undersøger man patienter vha. radioaktivt mærkede sporstoffer (nuklearmedicin) de fleste afdelinger har også fysiologiske undersøgelser. Det er lidt forskelligt fra afdeling til afdeling, hvilke undersøgelser man har.

Den nuklearmedicinske del: 
Som bioanalytiker står man for prærareingen af det radioaktivt mærkede sporstof, som man senere injicerer i patienten.
Hvilket sporstof afhænger af undersøgelsen.
Det kunne fx være en patient der skal undersøges for, om hans prostatakræft har spredt sig til knoglerne. Så skal han have lavet en knogleskintigrafi. Man injicerer ham og efter 2,5-3 timer modtager man ham igen og laver en helkropsundersøgelse på et gammakamera - dette bliver evt. suppleret med det man kalder SPECT/CT, som er en undersøgelse hvor man kombinerer nuklearmedicinen med CT (røntgen).

Det kan også være en patient som, fx i forbindelse med kemobehandling, skal have undersøgt sin nyrefunktion (GFR). Her tager man en blodprøve på patienten, hvorefter man injicerer en kendt mængde sporstof. Efter 3 timer tager man igen en blodprøve. Begge blodprøver analyseres, så man kan se hvor godt nyrerne udskiller sporstoffet fra blodet.

Andre undersøgelser vi laver er fx renografi (også en nyreundersøgelse, lungeskintigrafi (undersøgelse for blodprop i lungen, leucocytskintigrafi (for et finde et infektionsfokus) og thyeroideaskintigrafi (undersøgelse af skjoldbruskkirtlen, fx i forbindelse med struma).

Vores afdeling giver også behandling for struma med radioaktivt jod. Dette udføres af lægen, men vi gør det hele klar inden. 

Den fysiologiske del:

Her laver vi fx:

Lungefunktionsundersøgelse; hvor man laver forskellige pusteøvelser med patienten for... ja at undersøge deres lungefunktion

Distal blodtryksmåling; hvor man måler blodtryk på patientens ankler og tæer, for at se om blodgennemstrømningen er som den skal være.

DEXA-scanning; undersøgelse for knogleskørhed. 

Glucosebelastning; undersøgelse for diabetes - primært graviditets-diabetes

På vores afdeling, som er ret lille, fungerer bioanalytikerne også som vikar for vores sekretær, når hun er syg eller har fri. Derfor er vi også meget indover fx booking og modtagelse af patienter. Diverse kvalitetskontroller af vores udstyr og sporstoffer, er også en del af jobbet.
Ofte vil der også være nogle opgaver ud over det man laver som "menig bioanalytiker" - som man vælger til efter interesse.
Jeg fungerer fx som hygiejneansvarlig og klinisk vejleder for studererende. Desuden er jeg superbruger på vores lungefunktionsudstyr og gammakameraer - derfor sidder jeg også nogle gange med opsætning af protokoller på dette. 

Så det er et meget alsidigt job - og ikke 2 dage er ens.

Ud over disse specialer kan man jo også få job på fx fertilitetsklinik, lægepraksis eller genetisk afdeling.

Så der er mange muligheder som bioanalytiker. 
Du er velkommen til at skrive igen (evt. i PB) hvis der er noget du vil høre mere om eller hvis du har andre spørgsmål til faget. 

Ups - det blev lidt langt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.