hvor ringer man hen. Om man skylder penge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2015

alenemor42

serinasmor skriver:

Gæld bortfalder da ikke efter en årrække fordi man ikke gør noget som skyldner ?

Ellers ville alle vel låne alt hvad de kunne og se den anden vej i 5 år ?

Korrekt..... sender de rykker breve ud er det nok til at gælden ikke forældes om man reagerer på det eller ej 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det 

Der står at hvis du er i tvivl om gælden er forældet skal du ringe og benægte det og bede om bevis for at gælden ikke er forældet.  Men ærligt ved jeh ikke om det er så simpelt - det er bare hvad der står på hjemmesiden

Anmeld Citér

23. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
serinasmor skriver:

Gæld bortfalder da ikke efter en årrække fordi man ikke gør noget som skyldner ?

Jeg synes også det lyder urealistisk. Altså så ville ingen turde låne nogen nogle penge

Anmeld Citér

23. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Der er ingen steder hvor der står hvad og hvor meget man skylder.

Det I kan gøre er at tinge til diverse steder det kan være aktuelt og spørge om I skylder dem noget.

Vi har seLv prøvet at det var nødvendigt at ringe til stofa og forhøre os ad og bede om nogle udskrifter på grund af en masse efterregninger.

Man er selv ansvarlig for at holde styr på at man har betalt hvad der skal betales hos diverse steder.

brug en dag på at lave en lang liste og så ringe rundt, hvis I er i tvivl. 

Hver gang i oplever manglende regninger så kontakt pågældende sted. Eller hvis I afmelder noget, så vær sikker på at I ikke har noget udestående med dem.

Anmeld Citér

23. april 2015

Janey

Profilbillede for Janey
serinasmor skriver:

Det er korrekt, at gæld ikke bortfalder, hvis skyldner ikke gør noget, men den bortfalder, hvis skyldner ikke betaler af på gælden eller på anden vis anerkender at skylde pengene OG långiver ikke gør noget for at inddrive pengene inden for 3 år.

Man kan godt se, hvad man skylder, da det fremgår af årsopgørelsen, som kan findes på skat.dk

Anmeld Citér

23. april 2015

alenemor42

Janey skriver:

Det er korrekt, at gæld ikke bortfalder, hvis skyldner ikke gør noget, men den bortfalder, hvis skyldner ikke betaler af på gælden eller på anden vis anerkender at skylde pengene OG långiver ikke gør noget for at inddrive pengene inden for 3 år.

Man kan godt se, hvad man skylder, da det fremgår af årsopgørelsen, som kan findes på skat.dk

Det er så ikke korrekt, hvor du har de 3 år fra ved jeg ikke?

Gælden forældes kun eller bortfalder hvis firmaet ikke udsender rykkere, inkasso osv. Inden for 5 eller 10 år alt efter hvilken slags gæld det er.

Selvom skyldner ignorer henvendelse så består gælden da skyldner er blevet gjort opmærksom på det.

Anmeld Citér

23. april 2015

Janey

Profilbillede for Janey
alenemor42 skriver:

Det er så ikke korrekt, hvor du har de 3 år fra ved jeg ikke?

Gælden forældes kun eller bortfalder hvis firmaet ikke udsender rykkere, inkasso osv. Inden for 5 eller 10 år alt efter hvilken slags gæld det er.

Selvom skyldner ignorer henvendelse så består gælden da skyldner er blevet gjort opmærksom på det.

De 3 år er den korteste forældelsfrist, der findes efter, at loven blev lavet om i 2008, men jeg kan godt se, at når jeg kigger på typen af lån, så forældes dette lån formentlig først efter 10 år, da der er tale om et banklån, og jeg går ud fra, at han har skrevet under på lånet. Som jeg også skriver, så forældes gælden ikke, når långiver forsøger at inddrive pengene, og det gør de netop med dette brev. Da gælden først forældes efter 10 år forklarer det, hvorfor banken vælger at skrive nu.

Link til forældelsesfrister: http://www.budgethuset.dk/foraeldelse-af-gaeld/

Anmeld Citér

23. april 2015

Fremad

serinasmor skriver:

Nej ikke som skyldner...

Men som udlåner... Eller den man skylder..  Givet de intet lyd fra sig pr brev eller andet for at opkræve ubetalt gæld så bortfalder den.... 

Anmeld Citér

23. april 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Blev lidt nysgerrig på det med at gæld kan være forældet efter tre år, da jeg synes det virker som meget kort tid. 

Men her er et link du kan læse inden du ringer.

http://gaeld.taenk.dk/gode-raad-om-gaeld/foraeldelse

Der står at forældelsen kan ophæves hvis du mundtligt spørge ind til gælden. 

Mange tak for dit svar. 

Vi skal ikke betale 1 kr da han har lavet gælden med en anden og de sidst sendt brev ud for 11 år siden.

de sendt den til inkasso i håb om og få penge. Men kan de ikke fordi der er gået over 10år uden et eneste brev fra dem

Anmeld Citér

23. april 2015

Flødebollen

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar. 

Vi skal ikke betale 1 kr da han har lavet gælden med en anden og de sidst sendt brev ud for 11 år siden.

de sendt den til inkasso i håb om og få penge. Men kan de ikke fordi der er gået over 10år uden et eneste brev fra dem

Det har du fået bekræftet af banken eller hvordan?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.