økologi el ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2015

MorTilN

L&V skriver:

Det behøver ik være økologisk for at ha levet et fint liv. Økologiske malke køer får lov til at gå med yverbetændelse fordi man ik må gi penicillin. Er det velfærd?

Nu kan jeg så fortælle dig at det du skriver med yverbetændelse altså er helt ude i hampen. Jeg ved ikke hvor du har hørt at øko køer ikke behandles for yverbetændelse henne

Selvfølgelig bliver de økologiske køer behandlet for yverbetændelse og vi har faktisk dobbelt så lang tilbageholdelsestid på både mælk og slagtning. Konventionelle køer har som regel en tilbageholdes tid på 6 dage på mælken og 30 dage på slagtning efter en behandling for yverbetændelse, hvor økologiske køer har altså 12 dage på mælken og 60 dage før koen må slagtes efter en behandling for yverbetændelse. Og i tilbageholdelses tiden malkes de i separat malkespand og mælken ryger direkte ud bagefter.

Yverbetændelse giver celletal i mælken og jo højre celletal du har jo færre penge får landmanden for sin mælk så selvfølgelig bliver køerne behandlet for yverbetændelse

Med venlig hilsen en der er uddannet på en økologisk malkegård

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2015

Fine_007

L&V skriver:

Det behøver ik være økologisk for at ha levet et fint liv. Økologiske malke køer får lov til at gå med yverbetændelse fordi man ik må gi penicillin. Er det velfærd?

Nej, et værdigt dyreliv er nødvendigvis ikke økologisk. Og selvfølgelig er det ikke værdigt at rende rundt med ubehandlet yverbetændelse.. til gengæld er det heller ikke værdigt at få serveret genspjelset foder og at leve under stressende forhold, der bl.a. betyder "pladsmangel", % adgang til græsareal og meget tidlig separation af kø og kalv. 

Anmeld Citér

19. april 2015

MorTilN

Nej, et værdigt dyreliv er nødvendigvis ikke økologisk. Og selvfølgelig er det ikke værdigt at rende rundt med ubehandlet yverbetændelse.. til gengæld er det heller ikke værdigt at få serveret genspjelset foder og at leve under stressende forhold, der bl.a. betyder "pladsmangel", % adgang til græsareal og meget tidlig separation af kø og kalv. 

Jeg kan følge dig i alt sammen undtagen den med at tage kalven fra koen tidligt.

Ja i økologiske køer skal de gå sammen med kalven minimum 1 døgn vedmindre koen har p.tb fordi det er så syndt at skille mor og barn ad ved fødslen. Men er du klar over hvor forfærdeligt og hjerteknusene det er at gå i alt fra 14 dage til 2 måned og hører på ko og kalv der skriger sig selv hæse i afsavn, fordi vi har "givet" dem lov til at få et bånd INDEN de bliver skilt fra hinanden i stedet for at tage kalven med det sammen hvor vi kan sørger for at den får de liter råmælk den skal have inden for tiden for at give kalven den bedste start på livet.

Anmeld Citér

19. april 2015

Monski

silassui skriver:

Går i all in på økologi, mener dagligvare, tøj, møbler og legetøj efter i er blevet gravide/ forældre?

Ligesom mange af de andre så ville jeg gerne men økonomisk er det ikke muligt. Æg køber jeg dog altid økologisk og frilands! ��

Anmeld Citér

19. april 2015

Fine_007

Anonymbebs skriver:

Jeg kan følge dig i alt sammen undtagen den med at tage kalven fra koen tidligt.

Ja i økologiske køer skal de gå sammen med kalven minimum 1 døgn vedmindre koen har p.tb fordi det er så syndt at skille mor og barn ad ved fødslen. Men er du klar over hvor forfærdeligt og hjerteknusene det er at gå i alt fra 14 dage til 2 måned og hører på ko og kalv der skriger sig selv hæse i afsavn, fordi vi har "givet" dem lov til at få et bånd INDEN de bliver skilt fra hinanden i stedet for at tage kalven med det sammen hvor vi kan sørger for at den får de liter råmælk den skal have inden for tiden for at give kalven den bedste start på livet.

Jeg forstår din pointe og jeg medgiver, at det selvfølgelig ikke er uproblematisk at opdrætte dyr på økologisk vis. 

Anmeld Citér

19. april 2015

MorTilN

Fine_007 skriver:

Jeg forstår din pointe og jeg medgiver, at det selvfølgelig ikke er uproblematisk at opdrætte dyr på økologisk vis. 

Næh intet her i livet er uproblematisk

Anmeld Citér

19. april 2015

Isabella_mor

Vi tænker over det. 

F.eks. Mælk, smør yoghurt ost osv, køber vi helst økologisk. 

Vi spiser sjældent kød her. Jeg spiser det slet ikke, men der er det når det sker ikke mig der står for det, så der køber min kæreste det han vil have og går ikke op i om det er økologisk eller ej.

mht børnene.. Med den første var jeg nok mere hysterisk end jeg er med lillebror, jeg får ondt i hovedet af at SKULLE leve fornuftigt hele tiden og tænke ove ALT jeg køber til mine børn og mig selv. 

Jeg går mest op i om sæbe, shampoo, balsam, opvaskemiddel og tabs osv er svanemærket og astma og allergimærket. 

Anmeld Citér

20. april 2015

Patriark

silassui skriver:

Går i all in på økologi, mener dagligvare, tøj, møbler og legetøj efter i er blevet gravide/ forældre?

Jeg køber så vidt muligt økologisk. Primært af hensyn til os selv. Hjemme hos os spiser vi næsten aldrig dansk svin, økologisk eller ej, da danske grise er så pisse infesteret af MRSA.

Jeg har svært ved st holde tanken ud, at det vi putter i munden er tilsat alle mulige konservativer, som ødelægger både krop og sind... Og miljø.

Anmeld Citér

20. april 2015

Carina:-)

Vi spiser en del økologisk men derudover nej 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.