Kære piger,
Det er nu snart et år siden, jeg har født, og jeg kan stadig blive ked af, harm, og sur over den behandling jeg fik på sygehuset.
På trods af en kompliceret fødsel på over 30 timer, fik jeg et sundt barn, hvilket jeg er taknemmelig for.
Da fødslen varede så mange timer, var der mange vagtskifte, hvor alle jm havde en studerende med.
Det, som jeg er ked af over, er at alle studerende fik lov til at undersøge mig (jeg åbnede mig meget langsomt) efter at jm havde undersøgt mig.
Jeg blev forud for undersøgelserne hverken spurgt eller informeret om, at jeg ville blive dobbelt-tjekket hver gang. (Jer der har født ved, hvor ondt det gør, at få stukket fingre op, især når man har veer.)
Nogle af jm sagde, imens jeg havde de værste veer, at de studerende nu også tjekker, hvor meget jeg har åbnet mig. Jeg havde ikke kræfter til at sige imod, selvom jeg ikke ønskede dobbelt-tjek.
Min kæreste opdagede heldigvis, hvor slemt det var for mig, og sagde til mig (foran dem), at jeg skulle sige fra, hvis jeg ikke ønskede det.
En gang sagde jeg fra, hvor jm reagerede totalt mopset over det. (meget professionelt!)
I og med at det nu snart er 1 år siden at jeg født, og stadig har det dårligt over det, sidder jeg tilbage med en fornemmelse over at være blevet misbrugt/udnyttet (det lyder hårdt, jeg ved det godt
måske er jeg bare for svag).
Jeg er harm over, ikke at være blevet informeret om, at der ville være studerende tilstede (hvilket jeg intet har imod) og at de også ville undersøge mig. Så kunne jeg have forberedt mig psykisk på det. Som førstegangsfødende ved man jo ikke hvad man går ind i, så al information forud for fødslen var VIGTIG. For mig i hvert fald.
Jeg ved godt at de studerende også skal lære igennem undersøgelser, og det er der intet i vejen med. Jeg ville bare have ønsket at jeg var blevet informeret om det inden. Og skulle de absolut undersøge mig jm+ stud. hver gang?
Har I andre haft lignende oplevelser?