Fødslesoplevelsen sidder stadig dybt i mig :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2015

Sijac

Abracadabra skriver:

Men de SKAL jo lære det? Ellers uddør faget. Og de SKAL jo mærke på fødende? Måske ikke under selve veen, men i pauserne. 

Jeg tror helt ærligt, at hvis de spurgte hver gang, om den studerende måtte undersøge, så ville jordemødre ikke kunne blive uddannet, for hovedparten af forpinte fødende kvinder ville sige nej - bare for at vende tilbage til ud-af-kroppen-tilstanden. 

Derfor siger de blot "nu mærker Vibeke", og så må den fødende sige fra (hvilket de fleste jo kan). 

Ingen er født til at kunne fjerne en blindtarm, ergo skal læger/sygeplejersker/jordemødre uddannes. Og nogen SKAL lægge krop til. 

Supervision og mesterlære er vejen frem i mange fag. Hvis man ikke vil have studerende på stuen, må man sige fra. 

Og at se det som et misbrug/udnyttelse, handler mere om TS end om noget andet. 

Der er rigtig at de skal være med i det for at lære det, men de SKAL faktisk spørger hver eneste gang om tilladelse, netop fordi man har ret til at takke nej. Det er ikke er ikke en ret men er privilegium man har som studerende. Men der er tilhængere en ret man har som fødende, at blive spurgt og have mulighed for at takke nej.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2015

Anonym trådstarter

Aisha skriver:

Der var jordemor studerende, assistent elever og Sygeplejesker  studerende osv. Det giver heller ingen mening for mig. Og tænker ofte tilbage og har det rigtig dårligt med det hele. Jeg var ung dum og kunne ikke sige fra. Jeg havde ingen kontrol over min krop og kunne ikke koncentrer om at føde. Min mand sagde fra men de blev neget negative og sagde at man ikke kunne vælge studerende fra da de var her for at lære. 

Sikke en frygtelig oplevelse 

Anmeld Citér

19. april 2015

Anonym trådstarter

Tutter92 skriver:

De sagde at det måske var fordi at det skulle gå hurtigt, så de kun havde tid til at fokusere på ham. Men det sagde jeg at sådan var det slet ikke. Jm stod ved mig, og en anden stod henne ved min søn. Og jeg spurgte jm flere gange, hvad sker der med min søn ??! Og hun fortalte mig først om det da de kørte ham på neo..

Det var heldigvis ikke så slemt, han skulle bare have lidt hjælp til at få ordenligt gang i vejrtrækningen, så jeg havde ham hos mig igen efter 2 timer.

Puha... Det er ikke sjovt at stå i den situation... 

Anmeld Citér

19. april 2015

Anonym trådstarter

Sijac skriver:

Der er rigtig at de skal være med i det for at lære det, men de SKAL faktisk spørger hver eneste gang om tilladelse, netop fordi man har ret til at takke nej. Det er ikke er ikke en ret men er privilegium man har som studerende. Men der er tilhængere en ret man har som fødende, at blive spurgt og have mulighed for at takke nej.

Lige præcist!

Der er ingen der kan tvinge dig til noget, som du ikke har lyst til. Jeg føler derfor at jeg som intetvidende og førstegangsfødende blev ført bag lyset og brugt til at blive eksperimenteret på, netop fordi jeg fra start af ikke sagde fra.

Anmeld Citér

19. april 2015

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Sijac skriver:

Det må du lige finde noget skriftligt materiale på - for det er ikke sådan hverdagen er. 

Og man bliver heller ikke spurgt, om man vil opereres af overlægen eller den nyansatte og nyuddannede læge, der aldrig har prøvet det før. 

MEN de kommende kolleger bliver oplært via mesterlære, hvilket gør, at man er i trygge hænder som patient.

Man skal som patient på et universitetshospital have tungtvejende grunde til at afvise studerende. 

Anmeld Citér

19. april 2015

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Jeg er nu heller aldrig blevet spurgt eller informeret mere end blot: nu er x med. Jo da en jordemoderstuderende skulle overtage mine konsultationer  2 gange blev jeg spurgt og også til en læge undersøgelse, hvor de spurgte om det var okay de kaldte på en studerende fordi baby lå med numsen ned af sent i forløbet og det var godt han også fik mærket det.

Jeg har de fleste gange ikke følt det som grænseoverskridende eller "forkert" med en studerende. Udover en gang.

da jeg skulle føde Liam 11 mnd efter havde mistet Lia, valgte de en studerende (må have været sidst i studieforløbet) styrede fødslen. Hun skulle feks finde hjertelyden da jeg kom ind og hun kunne ikke finde den, og fumlede rundt længe, og blev ved at sige: nej den er der ikke hjertelyden. Jeg var heldgivis modsat de fleste der har mistet slet ikke nervøs, men totalt apatisk og vidste han var levende - men knapt så heldigt at prøve at på en så sårbar fødende. Hun fik også sagt en masse knapt så heldige ting under hele forløbet (var kun cirka en time, men husker en del som virkede meget malplacerede til et par der havde mistet kort efter sidste fødsel). Og ja så udbrød hun meget højt og overrasket: sådan en stor en har jeg aldrig set, da min søn var ude - sikkert sjovt for andre, men for os var det bare så malplaceret. 

nå men ville bare sige, jeg synes man skal sige fra, hvis man ikke ønsker en studerende.

Anmeld Citér

19. april 2015

sne190810

Sijac skriver:

Bum bum, er selv uddannet i sundhedsvæsenet, det er altså påstande jeg aldrig er stødt på før, det med man SKAL spørge. For hvad så hvis alle sagde nej? Ikke at jeg ikke tror dig, men kan du henvise til nogle steder hvor det er beskrevet? 

Det må vel være sådan, at man som fødende selv er lidt opmærksom på, hvilket hospital man vælger at føde på, og hvis man ikke har lyst til at bidrage til de studerendes uddannelse, at man så vælger udenom de universitetshospitaler hvor  de fleste studerende befinder sig?

Tænker jeg bare....  

Anmeld Citér

23. april 2015

MomInTheMaking

Abracadabra skriver:

Men de SKAL jo lære det? Ellers uddør faget. Og de SKAL jo mærke på fødende? Måske ikke under selve veen, men i pauserne. 

Jeg tror helt ærligt, at hvis de spurgte hver gang, om den studerende måtte undersøge, så ville jordemødre ikke kunne blive uddannet, for hovedparten af forpinte fødende kvinder ville sige nej - bare for at vende tilbage til ud-af-kroppen-tilstanden. 

Derfor siger de blot "nu mærker Vibeke", og så må den fødende sige fra (hvilket de fleste jo kan). 

Ingen er født til at kunne fjerne en blindtarm, ergo skal læger/sygeplejersker/jordemødre uddannes. Og nogen SKAL lægge krop til. 

Supervision og mesterlære er vejen frem i mange fag. Hvis man ikke vil have studerende på stuen, må man sige fra. 

Og at se det som et misbrug/udnyttelse, handler mere om TS end om noget andet. 

Ja de skal lære det. På dem det ønsker det. Og uanset andres holdning, står jeg ved hvad jeg skrev.

INGEN skal stikke noget op i mig uden at spørge først. BUM!

At du synes det er helt ok, har intet med mig at gøre.

JEG synes det der skete er forkert. JEG ville være flippet skrot. 

Hvad JEG skriver er MINE følelsesmæssige og rationelle tanker omkring det TS skriver. Og det kan ingen lave om på.

og jeg har på ingen måde skrevet at det har været jordmødre eller andres intention at gå over hendes grænse, men at de gjorde det og at jeg også synes det er for meget.

Anmeld Citér

23. april 2015

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
LonglivetheQueen skriver:

Ja de skal lære det. På dem det ønsker det. Og uanset andres holdning, står jeg ved hvad jeg skrev.

INGEN skal stikke noget op i mig uden at spørge først. BUM!

At du synes det er helt ok, har intet med mig at gøre.

JEG synes det der skete er forkert. JEG ville være flippet skrot. 

Hvad JEG skriver er MINE følelsesmæssige og rationelle tanker omkring det TS skriver. Og det kan ingen lave om på.

og jeg har på ingen måde skrevet at det har været jordmødre eller andres intention at gå over hendes grænse, men at de gjorde det og at jeg også synes det er for meget.

Nej, ingen skal "stikke noget op" i nogen uden at spørge - men man kommer jo for at føde - ikke for at købe et nyt fjernsyn. Ergo er livmoder og livmoderhals i centrum, og de færreste kan vurdere en fødsels progression blot ved at se den fødende dybt i øjnene. At undersøge forholdene i "tisseren" (som du så smukt betegner de kvindelige kønsorganer) er ret essentielt. 

Vil man gerne føde med en jordemoder og den tryghed, det giver, så må man acceptere, at hendes ekspertise ikke er dalet ned fra himlen som Dannebrog. Den kommer af uddannelse og erfaring. 

Så hvorfor skal du lægge "tisser" til for andres skyld? Ja, hvorfor skal man betale skat eller overholde færdselsregler? Fordi (selv for den fødende) drejer verdens sig ikke kun om den enkelte - men om at give videre til andre. 

Anmeld Citér

23. april 2015

MomInTheMaking

Abracadabra skriver:

Nej, ingen skal "stikke noget op" i nogen uden at spørge - men man kommer jo for at føde - ikke for at købe et nyt fjernsyn. Ergo er livmoder og livmoderhals i centrum, og de færreste kan vurdere en fødsels progression blot ved at se den fødende dybt i øjnene. At undersøge forholdene i "tisseren" (som du så smukt betegner de kvindelige kønsorganer) er ret essentielt. 

Vil man gerne føde med en jordemoder og den tryghed, det giver, så må man acceptere, at hendes ekspertise ikke er dalet ned fra himlen som Dannebrog. Den kommer af uddannelse og erfaring. 

Så hvorfor skal du lægge "tisser" til for andres skyld? Ja, hvorfor skal man betale skat eller overholde færdselsregler? Fordi (selv for den fødende) drejer verdens sig ikke kun om den enkelte - men om at give videre til andre. 

Altså.. Facts er, at uanset hvor nedladende du forsøger at være, og uanset hvor meget du nedgøre mit valg af ord. Så ændre det ikke på at det er DIN mening og den er du berettiget til at have. 

Jeg er har en anden holdning og jeg mener ikke at jordmødre og studerende aldrig skal prøve det. Men at de ikke behøver prøve det på dem der ikke vil og slet ikke uden at spørge. 

Af hvad jeg kan læse mig til er det samfund du beskriver et hvor vi bare skal ignorere vores egne grænser fordi andre mennesker SKAL lære noget og det er jeg helt og aldeles uenig i. 

Og det er jeg fuldt ud i min ret til at være.  Vi behøver ikke være enige. verden ville være et kedeligt sted hvis ikke vi var forskellige.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.