Eksperthjælp: Hvorfor forstår mit barn ikke de ord jeg siger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.073 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. april 2015

Helle Hansen

Hej Helle, jeg skriver til dig fordi jeg er MEGET bekymret for min søns sprog.
Han er 11 mdr gammel.

Marius begyndte først at pludre meget sent. Først da han fik lagt dræn da han var 7 mdr gammel, begyndte han at pludre rigtigt. Han havde meget væske i begge ører, så han har nok ikke kunnet høre inden da. Nu er han 11 mdr og er lige begyndt at pludre i noget der ifølge mig godt kan minde om stavelser. Det der bekymrer mig er ikke så meget at han ikke siger noget endnu, men derimod at jeg heller ikke føler han forstår noget at det vi siger ti ham?
Han forstår godt nej - det er jeg ret sikker på.. Men han forstår umiddelbart ingen andre ord, som fx mad, mor, far, sut osv.. Jeg har prøvet at "teste" ham lidt ved at sige "skal du op" uden at række armene frem imod ham som jeg plejer, og så reagerer han ikke. Men hvis jeg derimod rækker armene frem forstår han det godt. Altså må det jo være mine "fagter" han forstår..
Har også prøvet at sige hvor er far, for at se om han kiggede over på far eller lignende det gør han ikke, og laver heller ikke reaktioner hvis man siger "mad" "vand" osv.. Reagerer heller ikke på sit navn?

Han bliver fulgt på ouh pga spiseproblemer og spurgte børnelægen derude, som sagde at bare han forstod nej så var det fint, men det kan jeg bare ikke forstå for kan læse mig frem til på nettet at han burde forstå 10-20 ord?

Jeg er vældig bekymret, og har brug for en helt ærlig mening, så jeg forhåbentlig kan få ro i maven eller ved hvad jeg skal gå videre med.

På forhånd tusind mange gange tak for hjælpen.

Helles svar

Kære Mie,

Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå det bekymrer dig. Det er naturligt at vi som forældre bliver bekymrede, når vores børn virker til at afvige, fra det vi læser, de burde kunne. Dog er der stor forskel på hvornår børn kan hvad, og når du læser at børn på din søns alder kan forstå 10-20 ord, så gælder det formentlig for børn med normal hørelse dvs uden længere perioder med hørenedsættelse.

Du beskriver, at din søn måske først har haft fin hørelse fra 7 måneders alderen, og dermed må man antage, at han ikke har haft samme muligheder for at udvikle sin hørelse som et barn uden en hørenedsættelse pga væske i mellemøret, og han kan derfor være lidt forsinket i sin sproglige udvikling, som også omfatter sprogforståelsen.
En anden faktor der kan påvirke den sproglige udvikling er fx perioder med sygdom, og det gælder også spiseproblemer, som du beskriver.

Det gode er, at du har alle muligheder for at hjælpe ham med at lære nye ord at kende. Det gør du ved, at sætte ord på de ting i ser, og det i foretager jer. Tal om det der er i jeres nærhed og tag udgangspunkt i det din søn interesserer sig for. Sørg for at han har mulighed for at se/røre det i har fokus på og gentag gerne det samme ord mange gange.

Fx ved leg med bold: 'vil du ha bolden'/'nu triller bolden'/'bolden triller hurtigt'/'hov, hvor er bolden',

Du skriver, at du nogen gange tester din søns forståelse. Det kan jeg godt forstå dit behov for, men prøv at se om du kan sætte det til side i en måneds tid, hvor du i stedet har fokus på hvad din søn interesserer sig for og hjælp ham ved at sætte ord på det for ham.

Jeg håber du kan bruge mit svar,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.