lineog4 skriver:
Jeg vil ikke tale det ned, men jeg vil alligevel lige byde ind så der ikke males fanden på væggen.
Ja mine børn har også haft perioder hvor de er bange så det grænser til hvad man kunne tro var angst. Og ja de perioder kan vare rimeligt længe.
Min store pige på 12 år, kan i perioder hver aften når lyset slukkes blive enormt bange for at miste, og det ender i gråd og en masse ord - heldigvis fortæller hun om det. Hun ryster når det sker og kan så i de perioder sove inde hos os.
Hun fortæller også hun er bange hver dag fx når hun går på gaden, om der sker noget.
Min dreng på 7 er som din rigtig bange for at dø, eller at jeg forsvinder. Han er enormt bange for hjertestop og fx løber han for at få hjertet til at banke hurtigere for så er der i hans logik nemlig mere sandsynlighed for at han ikke dør af et hjertestop
Derudover er han enormt bange for kometer vil ramme jorden og jorden går under (han har læst en bog om solsystemet), det får vi nogen panikanfald med en gang imellem.
Jeg kunne sikkert blive ved, jo fx stakkelben kan sende alle 3 børn i panikhelvede... Men det jeg ville med det, var at sige at frygt jo også er sundt. Når min den mindste på snart 5, forsvinder fra os i Givskud ZOO så angsten for han er drønet ind til næsehornene står malet i mit ansigt så er det meget meget usmart. Det er derimod enormt smart at være lidt bange for at blive væk - frygten er jo også for at regulere til de handlinger der er hensigtsmæssige. Da jeg som 5 årig gik ind på marken til alle hestene og satte mig ned, var det en dårlig handling, jeg burde have haft en lille smule frygt for de store dyr og vide hvordan jeg skulle gebærde mig qua den lille frygt. Da jeg ikke turde springe ned fra det høje rutchebanetårn som 5 årig var det en smart frygt, for hende der gjorde det da jeg ikke turde brækkede armen.
Frygt er ikke partout dårligt, kun hvis det hæmmer, hvis man ikke tør tale om det, tage frygten frem i strakt arm og se på den og finde ud af hvordan man arbejder med den og bruger den konstruktivt.
Jeg har personligt overhovedet ikke overvejet psykolog eller andet, så længe frygten føles naturlig og kan tales om, og den ikke hæmmer. Men de har det sørme begge to.
Og til ts: det er ikke for at negligere din eller din søns angst og bekymring, men jeg synes man skal passe på med at sygeliggøre noget der kan være helt normalt.
Det er hårdt for os alle at se døden i øjnene, men det er jo desværre sådan vilkårene er.
Tænker også hvis i reagerer med psykolog, læge osv så vil han da for alvor tro der er noget galt med ham. Prøv at rumme hans følelser og fortæl at alle bliver bange mv. Ja det hele står jo sådan set i Lineog4's fine svar.