Kære farmor.
Du lyder mig en kende for selvynkende..måske de ikke orker høre bebrejdelserne for at du ikke er centrum i deres liv? At de ikke vil spilde deres tid på selvynknår de kunne bruge tiden på ungerne? Og hvorfor besøger du ikke dem?
Selv har jeg en svigermor der: ALtid er blevet tilbudt at de til enhver tid kan sige til hvis de vil se børnebørnene, have dem på besøg eller overnatning. Også uden forældre.
1 gang på 2½ år har de selv henvendt sig. Da var vores datter ca 9 mdr og de havde hende med til overnatning, efter en masse bebrejdelser om de aldrig så hende og aldrig havde haft hende på overnatning. Til trods for de havde hende på overnatning (på vores opfordring) natten til hun skulle døbes. Har ikke en eneste gang sagt nej til de måtte se/have hende. Men de kunne 2 mand stærk ikke finde ud af at få lavet aftensmad fordi de passede en 5 mdr gammel baby. Så de var døden nær af sult, da hun blev afleveret!!
Har 1 gang spurgt om de ville passe vores dengang 2 mdr gamle søn en time eller 2, for at lade dem vide at selvom han var ammebarn, så kunne det sagtens lade sig gøre og de bare skulle sige til. Efter ½ time var svigermor grædefærdigog ville aflevere knægten tilbage, fordi han ikke ville have sutteflaske (som han havde prøvet dagen inden, så jeg var sikker på det fungerede). Han skulle slå en bøvs!
Jeg har en svigermor der jævnligt kommer på uanmeldt besøg, men jeg er sjældent hjemme, selvom jeg er på barsel. Når hun kommer hjem sms'er hun at vi desværre ikke var hjemme, og det er SÅ trælst at hun ikke må se sine børnebørn. Hvis hun sendte sms'en inden kunne jeg fortælle jeg bare er i rema og retur om 2 min, at jeg kan være hjemme om 1 time eller lign.
JEg har en svigermor der desværre blev syg, og jeg tilbragte min 4 hele dage ugentligt med at tage i stråler og til lægebesøg mm, med min søn på 4-6 mdr. Jeg har hørt på op og nedture. 1 dag beder jeg om min mand skal være hjemme, da der er inviteret gæster og vi bliver 15. Dagen er planlagt der a.h.t. svigermors operation, som bliver udsat 1 uge. Så hun kontakter min mand og inviterer ham med ud at spise den eneste dag jeg ønsker ham hjemme. Hun har bestilt bord og det er nok sidste gang de kommer ud at spise sammen og hun har det trælst den dag. Jeg står alene med vores gæster.
Hun vil gerne vi kigger forbi med børnene, men tiden går med at tysse på dem fordi hun har det trælst, og svælge i hvor meget hun dog går glip af. Istedet for at se hendes børnebørn er der og sætte pris på det tid de har sammen.
Vores børn ser meget oftere mormor og papmorfar. For de stiller ikke en masse krav. Bebrejder os ikke hvis vi har en anden aftale og er ofte veget til side for at gøre plads til farmor.
Så kære farmor. vi er nogle der gør et ihærdigt forsøg, men alligevel bebrejdes. Jeg vil til enhver tid ønske mine børn får et fantastisk forhold til deres farmor (som selv har valgt børnene og vi skal omtale hende som bedstemor). Se dine muligheder i stedet for begrænsningerne. Og lad din søn besøge dig af lyst. ikke af skyldfølelse, som min mand desværre gør. Hører dig slet ikke nævne at du gerne vil din søn besøger dig..