Hvad mener i om fattigdoms-diskussionen?
Det er ingen hemmelighed, at jeg et venstreorienteret, og mener at vi skal hjælpe hinanden, men jeg mener altså ikke, at man er fattig hvis man har råd til at fladskærms-tv. Øzlem Cecic udtalte, at fattigdomsdiskussionen altid vil handle om, hvilke til- og fravalg folk mener er nødvendige, og det synes jeg var meget klogt. For jeg kan da sagtens sidde og sige, at man ikke er rigtig fattig når man har penge nok til smøger, men det skyldes jo afhængighed.
Er godt nok glad for at jeg ikke skal definere fattigdom, for det er jo både subjektivt, og afhængigt af konteksten. I Danmark er man fattig hvis man ikke har råd til alt hvad man ønsker sig - i Afrika dør ens børn af sult hvis man er fattig.
Jeg synes, at man er fattig hvis man ikke har råd til at give ens børn nogle af de ting som andre børn har. Det er jo stærkt problematisk, hvis børnene f.eks. ikke kan gå til noget i fritiden og også nogle gange kan få en bluse af det mest cool mærke eller en playstation 2 (som trods alt er bedre end ingen, selvom det ikke er en ps3).
Min svigermor var i en periode på sygedagpenge og havde ikke mange penge at rutte med. Men hun blev alligevel i sin 3-værelses lejlighed og det er jo igen et spørgsmål om til- og fravalg. Men selvom hun ikke havde mange likvide midler synes jeg alligevel ikke at hun var fattig i den situation - netop fordi hun kunne have ændret på det - men hun valgte, at hendes lejlighed var det vigtigste.
Anmeld