Man kan ikke bare generalisere og sige, at man er fattig eller ikke fattig. Det hele afhænger af, hvilken kontekst, man befinder sig i. I forhold til selve verdensbilledet er Danmark et rigt land. I forhold til Europa er Danmark også et rigt land, men i forhold til Skandinavien er Danmark hverken rig eller fattig - så vidt jeg er orienteret.
Det er klart, hvis man som ham boldkasteren (har glemt hans navn) sætter DK op imod Afrika, så er der ikke en levende sjæl herhjemme i DK, der på nogen måde er fattig. Efter min mening burde man bare tage udgangspunkt i den situation, man befinder sig i. En familie, der ikke har råd til at lade ungerne deltage i de andre børns sociale fællesskab er efter min mening fattig I DANMARK, men ville ikke være det i flere steder i Afrika. I Dk er det nemlig 'normalt', at børn går til fritidsaktiviteter. I steder i Afrika er man rig, bare man har råd til at sætte føde på bordet.
Om man er fattig eller ej, afhænger efter min mening af 'det vedtagede normalitetsbegreb' dét sted, hvor man opholder sig - ikke, om man har råd til det ene eller det andet. I det kvarter hvor jeg bor, er vi en ludfattig familie - men sammenlignet med mange af mine kollegaer, mangler vi ikke noget.
Anmeld