Jeg synes sagtens man kan drikke en special øl i klubben, eller nyde et glas rødvin til ostebordet selvom man er gravid, og sex i utallige stillinger er da heller ingen hindring - alt med måde, men ni måneder i helvede, totalt frihedsberøvet, har jeg nu aldrig følt det som....jeg har selv levet under mine graviditeter præcis som jeg gjorde før jeg blev gravid. Bare med meget mere afslapning og trækken stikket ud.
Nu har jeg selv 6 børn i alderen 5 - 22, og havde det været et helvede, så havde jeg nok stoppet ved nummer 1. :)
Men friheden ér og bliver væk - for selvom man sidder og hygger med vennerne langt væk fra ungerne, så fylder de alligevel tankerne.
Og man bliver aldrig rigtig ''sig selv'' igen, det slutter ganske enkelt.
Selvom 3 af mine unger er voksne, så bekymrer jeg mig STADIG når de fx rejser alene, eller sætter sig bag rettet og kører bilen mod Spanien med vennerne, eller tager på Roskilde festival med 4 kasser øl og en vandpibe osv osv....den dag ungen er poppet ud, kommer der bekymringer i alle mulige (og umulige afskygninger) der gør selve tanken om graviditeten til det rene romantik ved siden af :laugh: - det er måske den romantik folk har en tendens til at huske, når bølgerne går højt.
Selv har jeg altid haft frihed til at gøre hvad jeg ville selvom vi har mange børn, jeg kan rejse når det passer mig med veninderne, jeg kan rejse alene, jeg kan drikke mig i hegnet en weekend uden at skulle tænke på børn osv, fordi deres Far jo bare tager over - og han kan gøre det samme, hvis det er dér skoen trykker. Man ping-ponger jo gennem hele livet med børn (når amningen altså er overstået!) og manden ENDELIG kan være MED på et niveau hvor man selv kan trække sig tilbage og give den gas på de tangenter man selv har lyst til at spille på.....
Selvfølgelig slutter livet ikke nå man får børn, men det liv som man havde før børnene er uigenkaldeligt forbi, hvilket jo er naturligt da man går fra IKKE at have ansvar, til pludselig at have ansvar døgnets 24 timer. Og uanset om man går i klubben eller rejser med vennerne og gør alle de ting man altid har gjort (før graviditeten), så er der altså nogen i den anden ende der savner én og kræver én.....det er den frihed der ryger, uanset om man vil det eller ej.
Og jow, gu er det da fedt med børn - jo flere jo bedre, og havde jeg været 20 år yngre, jamen så fik jeg da 6 unger mere, for de er jo hele rejsen værd. :) Og man giver jo gladeligt sin frihed for dem, endda sit liv, hvis det var dét der blev sat op.
Det er jo også derfor det virker så ligegyldigt om hvordan graviditeten opfattes, det er jo kun en lille detalje i det store samlede billede. :)
Anmeld