'Jeg startede til svømning som 9mdr da vi boede ud til vandet'
- svømning er vel nok den eneste sport, man rent faktisk kan dø af IKKE at have lært. Men niveauet behøver jo ikke være elite for at være sjovt - og er det ikke sjovt, så skal man ikke tvinges (altså bortset fra til at lære at svømme)
Min søn har spillet basketball i 8 år nu - han startede som fem-årig, og har sideløbende dyrket live-rollespil, spejder og svømning og er fagligt meget stærk. Svømning har aldrig været et valg - men efter tre år fik han lov at stoppe - dels syntes han ikke længere det var videre sjovt, dels tåler han kloren dårligt. Spejder droppede han efter fem år, da det efterhånden mest gik op i hat og briller og ofte konfliktede med basketballen som jo altså stor hans hjerte nærmest.
Han spiller på 1. holdet og træner 3 gange om ugen + 1 - 2 kampe hver weekend og masser af træningslejre eller cup-turneringer i ferierne. Det betyder, at han siger nej tak til en del i klassen; ting som han også siger nej tak til, når der ikke er basket, hvis han bare ikke gider.
Social er man jo også med sine holdkammerater, hvis der er tale om holdsport - ofte også uden for selve sportsdelen, netop fordi man har mere til fælles end dem, man går i klasse med, da det jo trods alt 'bare' er et udvalg af jævnaldrende fra nabolaget - og ikke nogele man SELV har valgt TIL. Men man skal da som forældre have øje for hvad nu hvis...interessen mistes, en skade gør at man må stoppe etc...har man så et socialt liv ved siden af eller fylder sporten/fritidsinteressen ALT?
Så længe ungerne er glade for at skulle til træning, og også tager afsted når de er småsløje, fordi de ikke vil undvære - og det faglige i øvrigt er på plads (det skal altid have 1. prioritet, at man passer/har tid til skolen - det er trods alt de færreste der tjener nok på en sportskarriere til at kunne negligere et andet levebrød resten af livet)
@kongster: Jeg synes, din datter lyder meget afklaret. Ja, selvfølgelig er hun glad for at have fået tilbuddet, men hun ønsker ikke at give afkald på noget andet for at kunne hellige sig svømningen - og det er OK! :dyk: :klap: :klap:
Anmeld