Hmmm, den er lidt svær, dén der... Mine børns fritidsinteresser bestemmer de ikke 100% selv, sådan set heller ikke 50%... Vi forældre tager 'temperaturen' på børnene, og så vurderer vi, hvad de kan have godt af at have med i deres rygsæk fremover.
Fritidsinteresser koster efterhånden spidsen af en jetjager, så det skal gerne være fritidsinteresser af en vis 'værdi', hvis man kan udtrykke det sådan.
På den private front skubber vi nok lidt ekstra på mht., hvor meget der skal satses på en fritidsinteresse, omvendt ser jeg også bare på mit arbejde, hvordan børn i især 7.-9. klasse i den grad er stressede... ja, i bogstaveligt forstand STRESSEDE pga. deres fritidsinteresser.
Det er især børn, der svømmer og laver springgymnastik på eliteplan. De kan ikke koncentrere sig i skolen, og de bryder i gråd, bare man vifter med en lillefinger. De render konstant til læge, og både fagligt og socialt, bliver vi bedt om at tage hensyn til børnene af deres forældre. Det er næsten ikke til at magte bare at se på de stakkels stressede børn. Jeg får helt ondt ind i hjertet, fordi jeg ved, at når man først har haft alvorlig stress, så skal der senere hen intet til at vælte én omkuld igen.
På det tidspunkt hvor det går ud over skolen, er jeg stået af. Det forstår jeg simpelt hen ikke, at forældrene kan være vidne til.
Anmeld