Jeg mener også, at I skal træde meget, meget varsomt.
Han har ikke lyst til at gå til kampsport - og du overvejer at tvinge ham til det med det formål at give ham lidt selvtillid. Det kan aldrig give ham selvtillid at blive tvunget til noget, der ikke siger ham noget - tilmed med det skjulte formål at 'lave lidt om på ham'. Tværtimod. I er nødt til at møde ham der, hvor han er og bakke ham op - hvis ikke engang I, hans forældre, kan påskønne og værdsætte ham præcis, som han er, hvem kan/skal så?
Jeg er helt klar over, at det er kompliceret, nok endnu mere for 'pigedrenge' end for 'drengepiger', men at påvirke ham til at ændre på sig selv og den, han er, er et langt større overgreb end dem, han møder nu. Det langsigtede 'projekt' er at give ham selvværd nok til, at han vil kunne tackle den modstand, han møder fra omgivelserne og fortsat holde af sig selv.
Min yngste søn havde en tilsvarende 'prinsesseperiode' - også i ret ekstrem grad - indtil han kom i skole. Med hug fra omgivelserne til følge. Derfor forsøgte vi - 'i smug' - at påvirke ham til at vælge fx at klæde sig ud i den flotte ridderdragt i stedet for kjolerne, lege med biler i stedet for Barbier, men det stoppede vi brat med, da han som 5-årig sagde: 'For dig vil jeg gerne være en dreng mor, men for mig selv vil jeg helst være en pige'... Av, den gjorde ondt - han havde fuldstændigt gennemskuet vores motiver. Hvad vil en 9-årig så ikke tænke og føle, når hans forældre - i den bedste hensigt - vil ændre på ham?
Anmeld