Du skal holde godt øje med om han udvikler tvangstanker og/eller tvangshandlinger. Børn kan rent faktisk godt udvikle OCD og det starter ret ofte i skole alderen og rammer oftere drenge end piger.
For MIG lyder det som om han har snerten af det.
Men. Det kan også godt bare være et lune der driver over igen.
Min mit råd er, at du skal holde øje med om hans tanker om 'forbudte handlinger' fortsætter, eller om de tager til i styrke, eller måske udvikler sig yderligere. Eller går i sig selv igen.
Giv det en god måneds tid, og genvurder så situationen.
Lige nu er det vigtigt at han får bandet og 'vist tissemand' fortæl ham, at det er okay at bande, og sig det er i orden hvis han bander, og hvis han har lyst til at vise sin tissemand, jamen så gør han bare det.
Lige nu er han jo totalt optændt af tanken om hvad der vil ske hvis han gør de ting. Ved at fortælle ham at det er okay, 'og at så må i bare se hvad der sker', kan ret ofte tage højdepunktet af de der forbudte tanker.
Fortæl gerne på fritteren at han er gået lidt i selvsving mht bandeord og tissemand. De har jo set det 100 gange før og ved hvordan de kan gribe det an med både humor og respekt for din dreng.
Det vigtigste er, at få ham til at forstå, at hans tanker er okay, og at de såmænd også er okay i praksis. Det kan fjerne det negative.
Alternativt kan du også opdigte en historie om en dreng (du selv har gået på frit med) der engang viste sin tissemand, og alle synes han var mægtig sjov og sej. Så han får fornemmelsen af, at det også kan være morsomt.
Der er også en del fritidshjem der har indført banderum. dvs de har et rum hvor ungerne kan gå ind og bande for fuld skrue - det synes de er fantastisk sjovt i starten, men de bliver hurtigt trætte af det. Og bandeordene mister faktisk hurtigt sin 'magi' når det bliver tilladt.
På ungernes gamle frit, var der sjældent nogle i rummet, og det blev faktisk kun benyttet af børnehaveklasserne der synes det var sjovt og nyt, men det ebbede lynhurtigt ud....
Anmeld