2 gange væk idag - 2 ulykker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2010

Det er stadig mig-vb

Jaaa, det er jo dét - drengestreger, intet alvorligt, ingen døde og ingen traumatiske oplevelser. Børn er spontane, de finder på en masse underlige ting når de ser sit snit til det, og det synes jeg faktisk er et tegn på intelligens og sundhed, og jeg omgåes deres drengestreger med præcis samme sundhed og intelligens. Det er i hvertfald ikke noget jeg gider flippe ud over. Som den gang de klaskede det våde toiletpapir rundt på hele badeværelset, jamen so what! De fik en stige og blev sat til at pille det ned igen - og det havde de det også sjovt med, og jeg var glad, for jeg skulle ikke røre en finger, samtidig med at de var godt beskæftiget. Og længere var dén ikke. :) Dog forstår jeg ikke helt pointen med at sende børn ud i kulden - hvad skulle det reelt hjælpe mod??? Græder de så aldrig mere??? Eller gør de så aldrig mere dét der oprindeligt fik dem til at græde...eller???:huh:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

Johannamor-vb

At ungerne klatrer op efter chokolade er da vist det mest naturlige i verden. Det samme gælder toiletpapirsleg - har ikke også alle været på den på den ene eller anden måde??? Så jeg ser ingen grund til alarm... Det er dog ikke det samme som at ungerne ikke skal have at vide, at det, de har gjort, ikke er ok. Om det er ok at sende skrigende unger ud i kulden? Som straf - absolut ikke!Til 'luftning' - absolut ja! I december har der her hos os været et par dage, hvor vi voksne har haft travlt med at pakke julegaver, rydde op, lave mad osv - og derfor ikke har været ude (i sneen) med ungerne. De har hygget og tullet rundt - og det er jo fint nok - men ind imellem er de blevet for vilde hen på eftermiddagen, simpelthen fordi de ikke har fået brugt sig selv nok. Og der har jeg altså sendt dem udenfor. Jeg har inspireret dem til at bygge en snemand, løbe rundt om det store juletræ på fællesarealet eller grave i sneen... og bedt dem blive ude i 20 minutter. Drengen er tit først kommet ind efter en times tid... selvom de måske i begyndelsen har været imod at skulle ud. Som med så meget andet handler det jo om stemningen - og når ungerne sendes udenfor, fordi 'det er godt for jer' og 'I kan lege og hygge jer sammen', så bliver det jo sjov og ballade i stedet for noget, man skal være ked af. Og de skal jo have det godt med at være ude!

Anmeld

29. december 2010

Pikora-vb

MetteNB skrev:
Pikora skrev:
Nogen gange skal man ikke se på børnene; men på sig selv. De voksne er ansvarlige for den gode stemning i hjemmet, og børns 'uhensigtsmæssige' reaktioner kan i virkeligheden være et råb om hjælp :( Glade og trygge børn har nemmere ved at opføre sig 'pænt'!
Er tilbøjelig til at skrive ROLIG NU og klap lige hesten. Enig med dig i at uhensigtmæssig adfærd nogle gange kan være et råb om hjælp. Må så også sige, at jeg i de nævnte eksempler ikke ser noget, der ikke kunne være 'begået' af glade og trygge børn. Det er for mig mere et spørgsmål om, hvordan man deffinerer 'opføre sig pænt'. Jeg ville også nogle gange blive nervøs og tænke på 'utrygge børn', hvis de altid sad i sofaen og foldede hænder og var artige......... Drengestreger tror jeg finder sted i selv de 'pæneste og tryggeste' hjem.
Ganske enig Mette, hvad angår det normale i, at børn finder på at spise chokolade og lege med toiletpapir. Af samme årsag har jeg også sat 'pænt' i anførselstegn! Jeg reagerede nærmere på efterlysningen af 'straf', og beskrivelsen af et barn der: 'skriger hele tiden som et svin' eller noget i dén stil. -Kombineret med et hjem, der i en anden tråd er beskrevet som et sted med ulykkelige voksne, der er ude af stand til at kommunikere konstruktivt med hinanden. Jeg tror afgjort, at det vil være bedre at prøve at bryde den negative spiral mellem de voksne, end at bruge energi på at finde ud af, hvordan man vil straffe børnene, fordi man opfatter dem som værende 'uartige'. Hvis man har opfattelsen af at ens barn hele tiden skriger som et svin, er der så ikke grund til at tænke nærmere over, om der mon er andet end drengestreger i spil?!

Anmeld

29. december 2010

MetteNB-vb

Enig med dig i at det er en meget uheldig formulering at beskrive sine børn med. Tænker dog, at mange af os i disse dage måske kan opleve overgearede børn pga. juletravlheden, ferieliv m.m. Så derfor tænker jeg, at det er noget i den retning, det handler om. Børn der virker støjende. Det er jo også lige det med at have dem om sig i døgndrift, når de almindeligvis brænder en masse krudt af i institution. Det var lidt sådan, jeg tænkte beskrivelsen af de 'vilde svin'. Jeg kan godt forstå, du sammenkobler det med den anden tråd, og at voksen-krise kan tilføre børn anderledes adfærd, er der ingen tvivl om. Jeg synes bare, det kom til at stå sådan lidt generaliserende. Derfor skrev jeg rolig nu. Jeg ved ikke, om det er muligt at ændre på de voksnes situation, men tænker, at der er mulighed for at gøre opmærksom på, at det er ganske normalt for børn at ty til drengestreger - som ganske rigtigt nogle gange kan virke uhensigtsmæssigt. Det håber jeg, kan være med til at forhindre straf/konsekvenser og sætten ud i kulden.

Anmeld

29. december 2010

Pikora-vb

Jep, -prøver at sende noget god karma :)

Anmeld

29. december 2010

MetteNB-vb

Pikora skrev:
Jep, -prøver at sende noget god karma :)
God ide. Den er jeg med på.

Anmeld

29. december 2010

Det er stadig mig-vb

jeg troede hun mente slagtede vildsvin. Og ikke at børnene var nogle vilde svin. :) Iøvrigt hyler slagtede vildsvin ikke - så er det jo ligesom for sent! Ellers rørende enig med Pikora!!!

Anmeld

29. december 2010

NikiFin-vb

Webredaktøren skrev:
Jeg havde en bekendt, der lukkede sin hund ud, når den gøede som en sindssyg og så stod den i haven og gøede... taktikken hjalp ikke på en hund, og vil næppe heller virke efter hensigten med dine børn...
med David virker det heller ikke. Jeg truede i dag at smide ham ud hvis han fortsætter at skrige og han begyndte at provokere mig: Ja, jeg vil gerne ud, smid mig ud, smid mig ud. Det gjorde jeg ikke fordi jeg ved at han ville gå til sin farmor eller bare rende rundt i frosten, fordi han fryser aldrig og hvem ved hvad han ville gør. Måske smadre et vindue eller hvad ved jeg....
I stedet ville jeg simpelthen forklare dem, at hvis hele familien skal kunne holde ud at være sammen, så går det ikke med skrigeri. Respekt for familien og hinanden!
det gør vi hele tiden.

Anmeld

29. december 2010

MetteNB-vb

NikiFin skrev:
Webredaktøren skrev:
Jeg havde en bekendt, der lukkede sin hund ud, når den gøede som en sindssyg og så stod den i haven og gøede... taktikken hjalp ikke på en hund, og vil næppe heller virke efter hensigten med dine børn...
med David virker det heller ikke. Jeg truede i dag at smide ham ud hvis han fortsætter at skrige og han begyndte at provokere mig: Ja, jeg vil gerne ud, smid mig ud, smid mig ud. Det gjorde jeg ikke fordi jeg ved at han ville gå til sin farmor eller bare rende rundt i frosten, fordi han fryser aldrig og hvem ved hvad han ville gør. Måske smadre et vindue eller hvad ved jeg....
I stedet ville jeg simpelthen forklare dem, at hvis hele familien skal kunne holde ud at være sammen, så går det ikke med skrigeri. Respekt for familien og hinanden!
det gør vi hele tiden.
Hvor gamle er det, dine børn er?

Anmeld

29. december 2010

NikiFin-vb

Pikora skrev:
Nogen gange skal man ikke se på børnene; men på sig selv. De voksne er ansvarlige for den gode stemning i hjemmet, og børns 'uhensigtsmæssige' reaktioner kan i virkeligheden være et råb om hjælp :( Glade og trygge børn har nemmere ved at opføre sig 'pænt'!
Lige meget hvad vi gør mine børn og især David skriger og løber rundt hele tiden. Det er normalt for ham og det gør han også i BH. Håber ikke det er fordi han ikke føler sig glad og tryg der, han elsker at gå i BH. Han kan bare lide at larme hele tiden, han får mere glade ef det end alt andet. Ja, han elsker også at provokere folk, at afprøve deres reaktioner osv. Børn er forskellige lige som os voksne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.