Hej Mette.
Som mange ovenstående har skrevet er det fint at vælge shampoo, vaskemiddel ect. i et mærke som er deklareret i samarbejde med astma-allergi forbundet, så gør man da hvad man kan for at minimere risikoen for allergi.
Mht. bodylotion vil jeg anbefale dig IKKE at bruge bodylotion, uanset om den er økologisk, svanemærket eller har astma-allegi mærket. Istedet skal du bruge mandelolie. Årsagen er at alle cremer indeholder ptalater - det er ptalaterne som giver creme konsistens. Mange uvidende vil formentlig sige, at det er noget pjat, men faktum er, at undersøgelser viser, at ptalater har en række skadelige effekter, og især på fostre i de første 3 mdr af graviditeten.
Mht. ansigtscreme synes jeg personligt, at det ikke er rart også at erstatte denne med olie, så jeg bruger stadig almindelig ansigscreme. Det er jo så lille en mængde, men selvfølgelig ville det da være bedst helt at lade være..
Et andet godt råd for at nedsætte indtaget af ptalater er så vidt det er muligt, at undgå at drikke direkte af en plastik vandflaske - det er ptalater som gør plast bøjeligt. Prøv istedet at være opmærksom på at drikke af glas eller køb 'den sunde drikkedunk' og brug den istedet for en almindelig vandflaske.
Muligvis lyder ovenstående som overdrevet, men spørger du fx en obstetrisk læge som kender til forskning indenfor området vil du få samme svar :-)
Anmeld