Jeg tror nok, de fleste forældre i DK mere eller mindre forsørger deres studerende børn - ikke 100%, men sådan at børnene kan sidde i en lejlighed, mens de er på SU.
Jeg har med vilje kun fået to børn (kunne nu også godt have taget en nr. 3), fordi jeg ved, at den tid kommer, hvor vi nok også bliver nødt til at skæppe lidt i kassen til dem, når de engang skal til København og studere, eller hvad de nu skal.
Da jeg studerede, var det andre tider. Da måtte vi selv tjene til føden og bo i ungdomsboliger eller kollegier sammen med andre, hvis vi ville læse. Pænt tøj og biler kunne vi glæde os til, når vi engang blev færdige med vores studier. Det var dengang, man var venstreorienteret, mens man læste og blev liberal, når man var færdig med at læse B)
Den form for økonomisk hjælp, jeg fik fra mine forældre, var en 500 kr. seddel i ny og næ. Slet ikke noget fast beløb. Derudover havde min mor altid en fuld indkøbspose med, når hun besøgte mig. Den var fyldt med bind, shampoo, kaffe mv.
Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at de nuværende og kommende generationer ikke får lov at prøve at være fattige, som jeg og min generation prøvede. Jeg husker det som en træls tid, hvor man konstant suttede på lappen, men hvor man omvendt også glædede sig til den dag, hvor man kunne hæve en god løn.
Nu er tiden blot en anden, og det kan være svært at få fat i en bolig, hvis ikke man har nogle forældre, der kan spæde til. Det skal i hvert fald ikke være af den årsag, at mine børn ikke får sig en uddannelse.
Anmeld