Fødselsdage, jamen så er det den der har fødselsdag der kan få indfriet nogle ønsker og behov. Og så går turen videre til den næste i rækken, osv.
Men der handler det også om hvordan man tackler de der ting med sine børn.
Selv rådfører jeg med med de to andre søskende (uden fødselarens videne), for at høre om DE har opfanget nogle ønsker og behov hos deres bror/søster som de mener ville kunne glæde ham/hende.
Og så er de altså skide gode til at finde på, og faktik også at udfritte yderligere, og så er de MED gennem hele processen og får følelsen af, at det nok egentlig er DEM der har bestemt gaver og det hele. Og de er faktisk lige så spændte som den der skal have gavnerne, og mit største problem er i virkeligheden, at få dem til IKKE at røbe noget. Så jeg synes faktisk at de har den der godt integreret med, at glæden ved at give, er lige så stor som glæden ved at få.
Jeg har lært, at børn måske kan blive 'misundelige' eller lidt kede af det, ved de gaveoverrækkelser, hvor de ikke selv har været med inde over, og hvor den ene overraskelse vælter frem efter den anden, og at de slet ikke har haft indflydelse, eller mulighed for at tackle den gaveregn der omgiver den enkelte.
- for vi havde faktisk problemerne med de ældste af vores børn. Men der kørte vi også hele fødselsdagsshowet alene, Far og jeg.
Men fik vendt skuden, netop ved at tage de to med på råd og SAMMEN udtænke den perfekte fødselsdagsfest for den det gjaldt.
Det gjorde bare de der fødselsdagsfester SÅ meget bedre, og vi undgik helt de der triste ansigter der IKKE rigtigt kunne glæde sig på de andres vegne.
Og de små har aldrig oplevet andet end glæden ved at give, kan være mindst lige så spændende som glæden ved at få.
Men det tog så også lige en rum tid (og tre ældre søskende!), at finde ud af at gøre det på en måde, så alle følte sig godt tilpas..... :)
Anmeld