Tror måske også at jeg slipper nemt over alt det der, fordi jeg netop IKKE deler ud. Forstået på den måde, at hvis de fx skal have pandekager eller æbleskiver (bare for at nævne noget) så får de et stort fad fuld. Så tager de bare hvad de hver især kan spise. Spiser de fx på værelset, så spørger jeg, hvem skal have hvor mange....og den ene vil have 3 æbleskiver, en vil gerne have 5 og den sidste mener han kan kværne 6. Nogen gange bliver der levnet, andre gange går de ud og fylder op.
Saft er jo også noget i store kander som nemt kan fyldes op, så der er jo aldrig rigtigt noget at 'slås' over.
De slås jo heller ikke om aftensmaden. En vil gerne have to frikadeller og 3 kartofler, en vil have en frikadelle og 5 kartofler og en vil måske bare have kartofler og sovs. Altså, der er jo rigeligt af det hele, og hver passer sin tallerken.
Det samme gælder for de søde sager, der er rigeligt til alle, alle kan få hvad de vil have, de kan få mere, de må levne, de må dele, de må tage med ud, de må invitere osv....der er jo ikke noget at 'panikke over'.
MÅSKE kommer alt det dét pga restriktioner?
To flødeboller til hver, 5 vingummebamser og ét glas saft?
Så FÅR man vel automatisk børn der sidder med tommelstok, og som går meget højt op i, om den ene fik 3 gule bamser og 2 røde, eller om der var 2 grønne, 2 røde og en gul. Eller om den enes saftevand gik til stregen på glasset, eller om den andes gik over.
- dén kunne i hvertfald GODT tænkes at matches min Mors egen barndom som forgik i 20'erne og hvor de var 14 søskende, og hvor der SKULLE deles på alle leder og kanter, selv sengen delte man med søskende.
Og idag har mange forældre jo direkte sukkerforskrækkelse og værner om det skide slik til ungerne, som gjaldt det livet. Og deler ud, gemmer, har specielle slik-dage, og får pisket hele stemningen op til at ligne noget fra krigstiden, hvilket også mærkes tydeligt på ungerne.
Anmeld