VIND! - Skal de mindste have julegaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2010

Kirle-vb

Den første jul var min søn små 2 mdr og der var det moren og faren der bestemte gaverne, det var praktiske ting såsom lækre rangler fra purebaby, legetæpper og uro osv. Dem fra os af blev faktisk ikke pakket ind men dem fra familien og venner blev åbnet ceremonielt juleaften. Den næste jul skulle der jules! Jeg fandt 24 små ting fra hans værelse af og pakkede ind og hængte op på min gamle broderede pakkekalender og hængte den op. Det var en kæmpe succes! Drengen fik trænet sin motorik til UG og slange og var i øvrigt mere interesseret i papiret, udpakningen af gaverne og pakkekalenderen end i gaven. På juleaften så var der gaveræs. Der var ALT for meget men stadig var faren og moren der bestemte hvad gaverne var.men det blev hurtigt for meget for den lille. Han ønskede at se og nyde hver gave og så var næste, ligesom et samlebånd. Det var ligefør han blev ked af det. DEsværre var det ikke hjemme for så havde vi stoppet og ladet ham fortsætte dagen efter. Den tredje jul så var det primært hans ønsker og han fik lov til at åbne fra om eftermiddagen af og gå og nyde at der var gaver under træet og man kunne vælge. Stor succes. :) Er spændt på den fjerde. Vi har købt 24 kalendergaver, en brev-julekalender og skal rigtigt julehygge men en kulmination juleaften hvor vi i år skal være i Jylland og vores gave - en cykel med støttehjul - tager vi ikke med i toget så den får han når vi er hjemme igen. Som man kan læse har vi prioteret julegaver og det er pga. at jeg mener indædt at bare fordi man er et lille menneske er det ikke ensbetydende med at man har en lille forstand eller ikke kan se at der er forskel på at få gaver eller ikke. Om man er inkluderet eller ej. Desuden så er det også en følelsesmæssig proces at udveksle gaver. Det er en årlig sammentømring af familie og tætte venner. Og der skal mit barn være en aktiv deltagelse af fra hans ankomst af, da han var helt lille mere pga. os andre men allerede fra hans anden jul så var han et aktivt og deltagende væsen. Det var dejligt :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2010

ma08-vb

Vores datter har altid fået julegaver, det har slet ikke været på tale, at hun ikke skulle have. Det ligger ikke til familien! :laugh: Den første jul var hun kun godt 1 måned, og da fik hun en masse dejlige ting fra familien, fx en Trip Trap stol, så det var selvfølgelig til forældrenes glæde. Til gengæld har vi forældre ikke købt noget særligt til hende, netop fordi vi har været så priviligerede at få de ting, vi har manglet til hende, i gave. Fx købte vi vist nogle skumfigurer til badekarret den første jul, mest fordi vi syntes, det var mærkeligt slet ikke at købe noget.

Anmeld

18. oktober 2010

MAMMARAZZI-vb

Her har der også været gaver fra første år - både til fødselsdag og jul. Min datter var 2 mdr. den første jul, og jeg kan huske, at jeg købte en plastickugle med vand, små farvestrålende perler og en lille and i - til badekarret. Derudover fik hun tøj, legesager - og en pæn sum til børneopsparingen. Nu hvor lillebror er kommet til, er det næsten samme system - bortset fra at der ikke bliver gjort forskel på, hvad de får for. Han fik Duplo klodser den første jul fra mig. Det er stort set kun mig, der køber fra de øvrige i familien til mine børn. Til min datter blir det mest noget hun ønsker sig - men til lillebror bestemmer jeg endnu. ...og hvis der er penge i overskud, sætter jeg dem ind på deres børneopsparing. Synes det er åndsvagt at købe og købe, bare for at få et bestemt beløb brugt.

Anmeld

19. oktober 2010

Møe-vb

Prinsen er lige blevet 3 og forstår fuld ud hvad det med gaver er, men har endnu ikke noget overblik over - om det er fra mor og far eller en anden... Han syntes bare gaver er fantastiske. Normalt plejer han at drukne i gaver juleaften - og sidste år syntes han det var så fantastisk, at han bare ville åbne flere og flere - inholdet var sådan set lidt omsonst. Jeg ved faktisk ikke endnu om vi køber noget - det kommer nok lige an på, om jeg falder over det rigtige... Men han har også lige fået helt nyt værelse og fødselsdagsgaver for alt alt for mange penge... men når nu det var det han skulle have. Sådan bliver de sikker også med jul. Det første to år, købte vi ikke noget til ham, men ham blev alligevel overdynget med gaver.. sidste år fik han en stor gave, da der lige var noget han manglede...

Anmeld

19. oktober 2010

hannelore-vb

Baby er formentlig kun knap en måned til sin første jul og vi har overvejet at en gave som alle parter vil kunne sætte pris på (også bedsteforældre) er at købe en fotoserie ved en fotograf: et nyt billede af baby hver måned det første år. Det er en smule dyrt, men billeder siger mere en 1000 ord og måske vil bedsteforældrene være med til gaven, hvis de får et eksemplar med billeder af guldklumpen:)

Anmeld

19. oktober 2010

maj84-vb

Selvfølgelig skal de små også have julegaver! Har på intet tispunkt overvejet ikke at give mine børn julegaver - uanset alder. Det er en dejlig tradition og en oplagt anledning til at få købt noget af det lidt dyrere, de måske mangler.

Anmeld

19. oktober 2010

Katrine-vb

min datter har altid fået jule- og fødselsdagsgaver... det har været os der bestemte hved hun skulle have indtil nu, men hun er begyndt selv at sige hvad hun ønsker sig - så vi begynder nok på en ønskeseddel i år ( hun er 3½) :-) det første år var det mest praktiske gaver og da hun blev 2 fik hun bl.a. 'motorcykel' med anhænger og en 3-hjulet cykel - så siden da har det været de lidt større legesager blandet med nogle praktiske ting :-)

Anmeld

21. oktober 2010

Fuzzbox-vb

Den ældste fik ikke gave den første jul, hun var 2 mdr, og jeg synes, at det var lidt tåbeligt at købe en gave til en, der kun havde øjne for at spise og sove :) Den yngste er 10 mdr når julen kommer i år, og han får heller ingen gave af os, dog får han 2 adventsgaver, der er købt for at den store ikke skal undre sig ;) Dog har vi besluttet at, der kun vil komme en gave fra os nu og til fremtidige jul, med et loft på 800 og intet minimum (forhåbentlig kommer vi aldrig op på max prisen :laugh:) Og der vil ligge en film under træet julemorgen, så de kan fordrive ventetiden foran flimmeren, når de har pillet og prikket til træet i tide og utide ;)

Anmeld

21. oktober 2010

tante-vb

Ja selvføgelig. Her har vi dog valgt at oprette en 'gave konto' så dem der ønsker at give ham for mange penge kan købe en lille ting som han kan pakke op på dagen og så sætte rest beløbet ind på en konto, så han kan få de støre ting han ønsker sig/mangler når han har brug for dem i stedet for at have dynger af legetøj til at ligge som han ikke synes er spændende efter en måned. Han bliver 1 år til januar.

Anmeld

21. oktober 2010

CKT-vb

Min datter på 2½ år har efterhånden helt styr på hvad det vil sige at få gaver og hvem der har givet hende hvad. Så selvfølgelig skal hun have en julegave i år :-) Vi har bestemt hun skal have en løbecykel. Vi har indtil nu boet i lejlighed, hvor hun ikke har haft så god mulighed for at lære at cykle. Til december flytter vi endelig i hus med stier hele vejen rundt om hytten, så vi synes det vil være den perfekte julegave fra os forældre :-) De sidste 2 år har hun ikke fået noget af os, da vi synes hun var for lille til at forstå det, og hyggede sig mere med vores gavebånd end selve det at åbne gaver op. Vi har dog indført en tradition med at indsætte et fast pengebeløb på hendes børneopsparing til både jul og fødselsdage, hvilket vi bliver ved med til den dag hun fylder 18 år. Især her i de tidlige år, synes vi pengene er bedre givet ud til en opsparing med gode renter end til dyre gaver. Og resten af familien overdynger hende alligevel med så mange gaver, at jeg tvivler på hun føles sig snydt :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.