Jeg har aldrig haft behov for barnepige; ungerne er blevet passet hos mormor / farmor / moster... og nu er de store nok til at kunne fortælle, hvad de laver, når de ude af mine øjne.
Jeg ville aldrig efterlade et barn hos én, som jeg ikke har tiltro til. Dvs jeg ville have svært ved at finde en barnepige på opslagstavlen i supermarkedet eller hvor man ellers finder en ukendt ung pige.
Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at kontrollere, hvad ungerne laver, når de ikke er sammen med mig, når først jeg har 'sluppet' dem. Vi snakker om bagefter, hvad de har lavet i skole, i børnehave, hjemme hos vennerne... Og på den måde følger jeg med i, at det, de laver, er godt for dem. Anderledes er det jo ikke, hvis jeg efterlader dem med min teenageniece: Her er der en anden person, der tager sig af dem.
Hele konceptet, at man mistror et bestemt menneske / en lille gruppe af mennesker, så man er nødt til at optage, hvad de(t) foretager sig, er mig inderligt imod. Skulle jeg aflevere mit barn hos én, som jeg har så lidt tillid til, at jeg smiler og siger tak for babysitningen - for bagefter at bruge en time på at zappe gennem en film, der kan fortælle mig, om mine børn har fået mad og godnatsang eller er blevet råbt af? Nej, man må vælge at give slip og efterlade sit barn i tiltro til at mennesker vil dem det bedste - eller også må jeg blive hos dem selv.
Anmeld