:laugh: 'Står som barnet ved lorten' - fantastisk udtryk, det har jeg aldrig hørt før!!
Har godt nok kun 1 barn (tænker, at selvhjulpenhed ofte er mere påkrævet, når der er flere børn i familien), 3½ år, men jeg synes det er både nødvendigt, nyttigt og ja, egentlig bare en del af livet, at børn bliver opdraget til at kunne ting selv. Sålænge ens forventninger står mål med børnenes kunnen.
Herhjemme har det taget 3 år at få sønnen til at sidde stille under måltiderne (altså nogenlunde - den svipser da ind imellem), og hvor er det da dejligt!!!! Nu kan vi hygge os og snakke sammen. Da han var ½-1 år sad han og rokkede på/med stolen hele tiden hver gang vi spiste (larmede frygteligt hos dem nedenunder), efter bøjlen kom af stolen stak han af hver eneste gang - tit for at hente 20 dinosaurusser eller 20 biler eller bare alt legetøjet ind på spisebordet. Og en helvedes ballade når man stoppede ham. Det var også et problem i vuggestuen, hvor det var meget forstyrrende. Måtte indføre total forbud for bare det mindste stykke legetøj på spisebordet (efter jeg fandt ud af, at det var sådan alle andre gjorde :laugh: ). Mange protester i lang tid - men nu er det ENDELIG blevet muligt at spise et hyggeligt, afslappet, uafbrudt måltid sammen med ham :woohoo: Jeg ved udmærket godt hvordan det er at have et barn, hvor man tænker, at han lærer ALDRIG at sidde stille, for sådan er han bare ikke - men det er han blevet, til stor glæde for os begge.
Han bliver udstyret med kniv og gaffel (og det styrer han ábsolut ikke perfekt, og roder skam stadig med fingrene i maden), han hjælper selv med at smøre sine madder og får ros for det han kan - for der er stadig lang tid til, at hans motorik er udviklet til at kunne styre den slags bevægelser til at kunne gøre det ordentligt. Men jeg har et princip om, at man altid skal prøve først selv, inden man beder om hjælp. Så hjælper jeg gerne, hvis det er nødvendigt.
Har indkasseret store øjne fra hans 5-årige kærester, som blev bedt om selv at prøve at skære deres rugbrødsmadder over - men de forsøgte med stor koncentration og med nogenlunde held - så har de da prøvet det :)
Og han hjælper til med at dække bord. Han nægter ind imellem - så spørger jeg, hvordan han har tænkt sig at få mad uden en tallerken :blink: - det har indtil videre virket (men lad os nu se...)
Jeg synes der er meget langt fra opdragelse i god opførsel, gode manerer og en smule ansvarlighed til 'kæft, trit og retning' og robotter. Barnet har ret til at være barn - men er del af en større helhed,der hedder samfundet og skal fungere i samspil med andre. Og der er regler og forventnoinger i et samspil.
(ih guder, det blev langt... sorry...)
Anmeld