Så snart barnet er født, så starter selvstændighedsfasen så småt, og den største opgave vi har som forældre, er, at ruste dem til at kunne klare sig i den store verden udenfor på egen hånd.
Jeg har ikke så faste regler mht mad. De får rigtig ofte en klapsammen eller et stykke frugt de kan spise hvor de vil, bagefter får de en klud så de kan tørre op hvor det gik galt, og kan de ikke se hvor det er, så fortæller jeg dem det :laugh:
Mine egne børn er frie, men med konsekvens.
Vil de trampe i vandpytter og lege i mudder så er det fint med mig, når vi kommer hjem må de så bare selv vaske tøjet, hvilket de så ikke altid synes er lige morsomt.
Og sådan kører det hele vejen igennem. Ligger der perler ud over hele gulvet, så får de støvsugeren, har de svinet med maden, så får de skål med sæbe og klud, har det rodet enormt på værelset, så skal det rydes op - og det SKAL være rytteligt INDEN de går i seng. Visse lege med LEGO og puslespil kan godt få lov at blive.
Max 5 stk legetøj med i stuen! Når noget bliver kedeligt, kan man bytte det til noget andet og når man forlader stuen tager man tingene med sig igen! Færdig.
Og alle de regler kender de, selv den lille på 4 ved hvordan det hænger sammen :)
Det eneste jeg ikke gider er, at skæde ud hele tiden, irettesætte og være jævnt gnaven. Jeg lader dem gå linen ud, og SÅ fortæller jeg dem om min uforbeholdne mening, og jeg synes de lynhurtigt accepterer reglerne.
Da de - nu voksne drenge var små, havde de også eeeenormt meget med at brokke sig over maden. En ville hellere have ris, en ville hellere ha haft pasta osv. Der endte det også med at jeg gav dem en stak kogebøger og overlod madlavningen til DEM.
Først troede jeg der ville lyde at ramaskrig, men det var faktisk en af de opgaver de kom til at elske allermest.
Så fik de hver uge madpenge, og det lærte dem at samarbejde, planlægge og tænke økonomi, og efterhånden blev de skide gode til at lave ugeplaner og handle ind efter dem og finde retter hvor der var fælles ingredienser, så de havde minimum spild. For jeg var jo altid på pletten til at spørge hvad de skulle med 5 porre, når der ikke var noget med porre i de kommende retter osv :laugh:
Da de blev ældre og skulle til sport og den slags, hoppede jeg naturligvis ind i gruppen og hjalp til, eller tog over, hvis de alle sammen skulle noget.
Men hovedsageligt hvilede madlavningen på dem gennem alle teenageårene. Og idag er de jo nærmest mesterkokke, modsat deres venner der stadig ikke aner hvordan man koger et æg.
Og det er faktisk sådan JEG synes børn skal guides frem mod voksenlivet. De skal lære at vaske deres eget tøj, ryde op, lave mad, at hjælpe til (så de ikke bliver de der frygtelige mænd der KUN kan sidde ved computeren!) og som vi ind imellem hører om herinde.
Og det der med at de skal sidde pænt ved bordet, jamen det kommer helt automatisk (når de har gjort tilpas meget rent efter sig) at de indser at det ikke kan betale sig at svine ret meget :laugh:
Små børn skal bare være små børn, men når de når 6 års alderen kan de godt begynde at være med til det hele. Og min erfaring er, at de nyder det.
Mine vokser i hvertfald ved, at de feks kan betjene en vaskemaskine og finde de rette programmer, selv kan lægge tøjet på plads og ordne deres egne skabe - og ordne mit, for det er altid rodet, hvilket de synes er fedt (for så er de jo bedre end mig) og elsker at sige jeg må tage mig mere sammen mht mine skabe, og går fuldstændig op i rollen med tsk tsk...og MOOOAR ALTSÅ. :laugh:
Og så roser jeg dem naturligvis hele tiden og siger at de er dygtige, og at jeg er så heldig at have lige præcis DEM i mit liv, og at jeg værdsætter deres hjælp og at det er rart at være en familie hvor vi kan hjælpe hinanden. De elsker det simpelthen!
Jeg spørger også meget ,,ka' du nu klare det...jeg kan godt hjælpe dig osv. Og jo mere jeg spørger og udtrykker bekymring, jo mere vil de selv og giver sig lige en ekstra tomme.
Anmeld