Matematikbog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Trunte K skrev:
Charlotte d. 17. skrev:
Trunte K skrev:
Støtte til børn der skifter skole § 5 stk 6
Det er desværre en lidt speget formulering, da den tydeligvis primært lægger op til støtteundervisning af elever, der mangler visse færdigheder - ikke dem, der er foran. Var der flere midler til specialundervisning, ville det være en anden sag, men i dette tilfælde mener jeg afgjort, det er lærerens opgave at lette en vis legemsdel og give Fredes datter særlige opgaver. Paragraf 18 er mere relevant - men jeg ville ikke diske op med paragraffer, men tage udgangspunkt i den konkrete situation uden at minde læreren om det, hun allerede ved, folkeskoleloven påbyder hende at gøre. Der kommer næppe nogen gunstig diskussion ud af at antyde/oplyse, at læreren ikke overholder loven.
Det kunne aldrig falde mig ind at drage paragrafferne ind i diskussionen med læreren i denne eller lignende sager - men jeg kunne godt finde på at lave lidt baggrundslæsning så jeg følte mig på sikker grund mht. lovgivningen. Jeg kunne godt se at §5 primært handler om elever der er bagud når de skifter skole, men tog det med fordi der trods alt er fokus på hjælp i forbindelse med skoleskifte - og at finde en fornuftig løsning i den aktuelle situation burde koste næsten gratis set i forhold til specialundervisning m.m. - og det handler trods alt også om at en elev bevarer lærelysten i et fag.
Vi er helt enige - blot mener jeg, at det i Fredes situation er helt oplagt, at det er læreren og ikke fx støttecentret, der gør arbejdet. Og det manglede da også bare, at hun - læreren - påtog sig opgaven, da den er ret overkommelig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2010

Trunte K-vb

Og i øvrigt tror jeg, vi er meget enige Charlotte, jeg sidder i hvert fald og nikker når jeg læser dine indlæg i denne tråd. :)

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

Du var lige hurtigere end mig. Og nej, støttecentret vil slet ikke være relevant, hun skal jo netop blive i sin nye klasse.

Anmeld

16. august 2010

MAMMARAZZI-vb

Vil ikke blande mig i det faglige, for jeg synes der er faldet mange kloge ord - men synes det er synd/ærgeligt, at netop fordi Frede selv er lærer, skal hun træde ekstra varsomt, for ikke at fremstå som en pernitten 'lærerforælder'. Ved ikke om det udtryk findes i virkeligheden, men inden for mit eget fag findes der et udtryk, der hedder pædagogbørn... ...og Frede skal da have den samme frihed til at ytre ønsker på lige fod som resten af forældrestaben - ja det er bare min mening ;)

Anmeld

16. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

MAMMARAZZI skrev:
Vil ikke blande mig i det faglige, for jeg synes der er faldet mange kloge ord - men synes det er synd/ærgeligt, at netop fordi Frede selv er lærer, skal hun træde ekstra varsomt, for ikke at fremstå som en pernitten 'lærerforælder'. Ved ikke om det udtryk findes i virkeligheden, men inden for mit eget fag findes der et udtryk, der hedder pædagogbørn... ...og Frede skal da have den samme frihed til at ytre ønsker på lige fod som resten af forældrestaben - ja det er bare min mening ;)
Jeg er helt enig i, at vi har samme 'ytringsfrihed' over for vores børns lærere som alle andre, men man skal altså passe godt på ikke at lyde som om, man lige ved, hvordan alting skal kringles, og man har opfundet de vises sten inden for undervisningsområdet. Det kan meget let give læreren indtryk af, at man ikke helt har tillid til, at han/hun kan gøre sit arbejde ordentligt - og at man vil kigge ham/hende over skulderen konstant. Når jeg har lært mine børns lærere godt at kende, plejer vi at udveksle materiale og ideer - men hvis man fx indleder med at give læreren en stak materiale og en masse gode råd, kan man meget let virke bedrevidende og dermed indirekte skeptisk. Jeg har også oplevet 'lærerforældre', der har været meget lidt lydhøre og har draget deres egne konklusioner på forhånd - fx indkaldte vi engang til et 'krisemøde' om en 7. klasse, der var ekstremt urolig og svær at undervise, og der sad så en lærerfar og sagde 17 gange, at 'Altså, sådan er de jo i 7. klasse, det kan da ikke komme bag på nogen' - selv om vi sad 4-5 erfarne lærere og fortalte, at dette var helt usædvanligt og langt over grænsen for det acceptable. Sådan har jeg ikke lyst til, at mine børns lærere skal opleve mig.

Anmeld

16. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

I øvrigt er der også noget, der hedder 'lærerbørn' - de er slemme! :laugh: Værst er det med dem, hvor både far og mor er lærere - sådan en er/var jeg i øvrigt selv :woohoo:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.