Som lærer ville jeg give hende den 'gamle' bog og kopiere en masse ekstraopgaver på et lidt højere niveau til hende inden for samme 'emner'/færdighedsområder, som Sigmabogen indeholder, så hun hele tiden beskæftigede sig med noget inden for samme emne som sine klassekammerater. Hvis Sigma-afsnittene afsluttes med repetitions-/opsamlingsopgaver, ville jeg lade hende lave dem også for lige at 'samle op'.
Som mor - især som 'ny' mor for den pågældende lærer - ville jeg kontakte læreren og meget venligt foreslå hende ovenstående 'model'. Jeg ville lade som om, det slet ikke var gået op for mig, at læreren mente, hun skulle igennem samme bog en gang til - jeg ville sige det som det selvfølgeligste i verden, at 'vi må jo lige finde ud af, hvordan vi så gør, så hun ikke skal lave det samme en gang til' - på den måde brokker du dig ikke over lærerens første 'udspil', men signalerer, at I selvfølgelig må være helt enige om, at der skal gøres noget andet.
- Der er ikke meget, lærere stritter mere overfor end lærerforældre, som kommer med gode råd og siger 'JEG plejer at gøre sådan og sådan med mine elever' - så spil på, at I selvfølgelig har en fælles opfattelse af begrebet undervisningsdifferentiering.
Din datter kommer nok ikke uden om at skulle igennem lidt af den samme basis-indlæring en gang til, men at plante hende uden for klasseværelset med andre opgaver, mens læreren gennemgår nye stofområder for de andre, er måske heller ikke den fedeste situation som ny i klassen.
Anmeld