Matematikbog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.277 visninger
25 svar
0 synes godt om
15. august 2010

Frede-vb

Min datter har skiftet skole efter sommereferien. Hun er en matematikbog foran den nye klasse (det er samme bogsystem - Sigma), og alligevel har matematiklæreren stukket hende den samme bog, hun lige har afsluttet med den gamle klasse med den begrundelse, at hun skal følges med klassen. Hun skal da ikke sidde og lave den samme bog engang til! Skal hun vel? :ohmy: Jeg har sagt til hende, at så må jeg jo se, om jeg kan skaffe hende en anden bog, og så må hun bare skrive resultaterne ind fra den gamle bog, men det kan vel ikke være meningen... hva' syn's I? Hilsen læreren, der kun kan tage stilling, når det drejer sig om andres og ikke sit eget barn :blush:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2010

Trunte K-vb

Selvfølgelig skal hun ikke lave det samme igen. Det er fair nok at sige at hun får udleveret matematikbogen så hun kan kigge med på hvad de andre beskæftiger sig med, men hun skal da have nogle andre opgaver. Det er jo ikke hendes skyld at hun er foran eller de andre bagud, og det der er da lige til at tage lærelysten fra hende. Nøj, jeg ville blive arrig - og jeg er ikke engang lærer ;) Det må da være muligt at finde nogle opgaver i et andet system eller på løsark, her gik jeg og troede at undervisningsdifferentiering var indført for længe siden :S

Anmeld

15. august 2010

Soap-vb

Ej hun skal da ikk lave det samme igen! Syns jeg er under al kritik at hun overhovedet har beddt jer om og det burde være hendes job, ikke dit at fremskaffe opgaver i passende sværhedsgrad til hver enkelt elev hvilket jeg faktisk som Trunte troede var indført for længst

Anmeld

15. august 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg tænker mere, hvordan har din datter det med det? Hvis hun er okay og godt kan leve med at lave den gamle bog én gang mere, så går det vel lige. Men er det er problem for hende og det er noget hun er ked af, så er du i din gode ret til at være muggen over det!!!

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jeg tænker mere, hvordan har din datter det med det? Hvis hun er okay og godt kan leve med at lave den gamle bog én gang mere, så går det vel lige. Men er det er problem for hende og det er noget hun er ked af, så er du i din gode ret til at være muggen over det!!!
Min grad af muggenhed ville også afhænge af barnets reaktion, men jeg synes stadig ikke det er OK, dovenskab lærer mine unger rigeligt herhjemme :laugh:

Anmeld

15. august 2010

Frede-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Som hun selv sagde, blev hun helt i stiv i hovedet, da hun fik den samme bog udleveret af læreren, men hun er desværre den type, der ikke brokker sig højlydt... først når hun kommer hjem. Hun hader matematik, så der skal ingenting til, før hun stejler over for det fag.

Anmeld

15. august 2010

Soap-vb

Jeg ka da heller ikke se hvorfor din datter skal holdes tilbage når hun jo nu engang er foran ? Om hun så affinder sig med det eller ej syns jeg ikke er pointen

Anmeld

15. august 2010

Det er stadig mig-vb

Men måske kan det vendes til en fordel, så kan hun det jo allerede og ikke vridde hjernen. Hun kan sågar tage den færdige bog med, og så bede om nogle andre stykker..... :laugh: Jeg ved ikke, men har det ikke også noget med det sociale sammenvær at gøre, at de laver det samme? Tænker, hvis man er ny elev osv, er det så ikke smartere at lave det samme som de andre, netop for ikke at skille sig for meget ud? Og hvad ville du selv gøre i situationen hvis du fik en ny elev med samme problemstilling? Ville du lave et nye matematikforløb blot for denne nye elev (og indirekte skille eleven fra flokken), eller ville du mane forældrene til besindelse og slå på, at deres datter muligvis vill blive bedre integreret i klassen ved at følge samme undervisning som de andre elever??

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

Hvis jeg husker Sigmas koncept ret, så er 1 bog = ½ år - det er godt nok lang tid! Jeg ville tale med læreren om at hun stejler over matematik og at det netop derfor er ekstra uheldigt. Og så ville jeg tale med hende/ham om at der var nogle ekstraopgaver inden for samme emner så hun måske netop får en oplevelse af at være dygtig i stedet for at fede den i et halvt år og det så pludselig bliver svært når de når til noget hun ikke har prøvet før. Jeg ville bestemt ikke forvente at hele klassens undervisning blev ændret, men jeg ville forvente at man sammen med læreren kunne finde en fornuftig løsning.

Anmeld

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Som lærer ville jeg give hende den 'gamle' bog og kopiere en masse ekstraopgaver på et lidt højere niveau til hende inden for samme 'emner'/færdighedsområder, som Sigmabogen indeholder, så hun hele tiden beskæftigede sig med noget inden for samme emne som sine klassekammerater. Hvis Sigma-afsnittene afsluttes med repetitions-/opsamlingsopgaver, ville jeg lade hende lave dem også for lige at 'samle op'. Som mor - især som 'ny' mor for den pågældende lærer - ville jeg kontakte læreren og meget venligt foreslå hende ovenstående 'model'. Jeg ville lade som om, det slet ikke var gået op for mig, at læreren mente, hun skulle igennem samme bog en gang til - jeg ville sige det som det selvfølgeligste i verden, at 'vi må jo lige finde ud af, hvordan vi så gør, så hun ikke skal lave det samme en gang til' - på den måde brokker du dig ikke over lærerens første 'udspil', men signalerer, at I selvfølgelig må være helt enige om, at der skal gøres noget andet. - Der er ikke meget, lærere stritter mere overfor end lærerforældre, som kommer med gode råd og siger 'JEG plejer at gøre sådan og sådan med mine elever' - så spil på, at I selvfølgelig har en fælles opfattelse af begrebet undervisningsdifferentiering. Din datter kommer nok ikke uden om at skulle igennem lidt af den samme basis-indlæring en gang til, men at plante hende uden for klasseværelset med andre opgaver, mens læreren gennemgår nye stofområder for de andre, er måske heller ikke den fedeste situation som ny i klassen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.