Matematikbog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2010

Frede-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Og hvad ville du selv gøre i situationen hvis du fik en ny elev med samme problemstilling? Ville du lave et nye matematikforløb blot for denne nye elev (og indirekte skille eleven fra flokken), eller ville du mane forældrene til besindelse og slå på, at deres datter muligvis vill blive bedre integreret i klassen ved at følge samme undervisning som de andre elever??
Jamen, jeg ville helt klart ikke kunne forsvare at give den samme bog til samme elev. Jeg er selv meget omhyggeligt med at differentiere i det omfang, det er muligt - ifølge FS-loven skal vi jo rent faktisk altid gøre det, også selv om det nogle gange kan være svært.... Faktisk har jeg været ude for situationen et par gange med nytilkomne elever, og altid er jeg fluks kommet med en anden bog på tilsvarende niveau, og det bliver ofte taget ilde op af eleverne, der i mine klasser altid er over 6. kl. I den alder vil de helst komme let til det hele ;) Jeg har ikke ændret på selve fællesundervisningen, men jeg har som nævnt altid fundet noget andet individuelt materiale. Min datter har allerede vist læreren den bog, hun har færdiggjort, så læreren ved godt, at hun har lavet den. Nu har hun så også lige fortalt, at læreren er en ung barselsvikar, og så falder brikkerne jo på plads.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2010

Frede-vb

Trunte K skrev:
Hvis jeg husker Sigmas koncept ret, så er 1 bog = ½ år - det er godt nok lang tid! Jeg ville tale med læreren om at hun stejler over matematik og at det netop derfor er ekstra uheldigt. Og så ville jeg tale med hende/ham om at der var nogle ekstraopgaver inden for samme emner så hun måske netop får en oplevelse af at være dygtig i stedet for at fede den i et halvt år og det så pludselig bliver svært når de når til noget hun ikke har prøvet før. Jeg ville bestemt ikke forvente at hele klassens undervisning blev ændret, men jeg ville forvente at man sammen med læreren kunne finde en fornuftig løsning.
Ja, det er dét, jeg vil gøre. Lyder som en fornuftig løsning!

Anmeld

15. august 2010

Frede-vb

Charlotte d. 17. skrev:
- Der er ikke meget, lærere stritter mere overfor end lærerforældre, som kommer med gode råd og siger 'JEG plejer at gøre sådan og sådan med mine elever' - så spil på, at I selvfølgelig har en fælles opfattelse af begrebet undervisningsdifferentiering.
Nej, det er nemlig dét... man må endelig liste forsigtigt, når man selv er inde for branchen - kender det godt fra mig selv :whistle:

Anmeld

15. august 2010

Spunk-vb

Skulle hilse fra min mand (matematiklærer) og sige, at undervisningsdifferentiering er lovpligtig, og det må i henvise til. Evt. kan i jo lade hende opstarte med den 'gamle' bog og lade læreren selv opdage at hun har brug for flere udfordringer. Personligt synes jeg, at det lyder lige lovlig stivnakket.

Anmeld

15. august 2010

Opus-specialist-vb

Trunte K skrev:
her gik jeg og troede at undervisningsdifferentiering var indført for længe siden :S
HA!

Anmeld

15. august 2010

Opus-specialist-vb

Spunk; er det muligt at finde teksten til mig/os og linke eller copy paste?

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

KH Bibi skrev:
Spunk; er det muligt at finde teksten til mig/os og linke eller copy paste?
Blander mig lige: tænker du på lovteksten? For så kan jeg anbefale §18, stk 1 og 2 i: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125580#K1 Støtte til børn der skifter skole § 5 stk 6

Anmeld

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

KH Bibi skrev:
Trunte K skrev:
her gik jeg og troede at undervisningsdifferentiering var indført for længe siden :S
HA!
Jeg vil så vove den påstand, at ingen lærer differentierer i hvert eneste fag hver eneste time for hver eneste elev - og at det er en umulig opgave i praksis at gøre det konsekvent, men en smuk intention. Eksemplet her skriger til himlen, og det vil langt fra være nogen uoverkommelig opgave for læreren - men forventer man, at ens barn i hver eneste lektion møder udfordringer på præcist hans/hendes niveau, må man nødvendigvis blive skuffet.

Anmeld

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Trunte K skrev:
Støtte til børn der skifter skole § 5 stk 6
Det er desværre en lidt speget formulering, da den tydeligvis primært lægger op til støtteundervisning af elever, der mangler visse færdigheder - ikke dem, der er foran. Var der flere midler til specialundervisning, ville det være en anden sag, men i dette tilfælde mener jeg afgjort, det er lærerens opgave at lette en vis legemsdel og give Fredes datter særlige opgaver. Paragraf 18 er mere relevant - men jeg ville ikke diske op med paragraffer, men tage udgangspunkt i den konkrete situation uden at minde læreren om det, hun allerede ved, folkeskoleloven påbyder hende at gøre. Der kommer næppe nogen gunstig diskussion ud af at antyde/oplyse, at læreren ikke overholder loven.

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Trunte K skrev:
Støtte til børn der skifter skole § 5 stk 6
Det er desværre en lidt speget formulering, da den tydeligvis primært lægger op til støtteundervisning af elever, der mangler visse færdigheder - ikke dem, der er foran. Var der flere midler til specialundervisning, ville det være en anden sag, men i dette tilfælde mener jeg afgjort, det er lærerens opgave at lette en vis legemsdel og give Fredes datter særlige opgaver. Paragraf 18 er mere relevant - men jeg ville ikke diske op med paragraffer, men tage udgangspunkt i den konkrete situation uden at minde læreren om det, hun allerede ved, folkeskoleloven påbyder hende at gøre. Der kommer næppe nogen gunstig diskussion ud af at antyde/oplyse, at læreren ikke overholder loven.
Det kunne aldrig falde mig ind at drage paragrafferne ind i diskussionen med læreren i denne eller lignende sager - men jeg kunne godt finde på at lave lidt baggrundslæsning så jeg følte mig på sikker grund mht. lovgivningen. Jeg kunne godt se at §5 primært handler om elever der er bagud når de skifter skole, men tog det med fordi der trods alt er fokus på hjælp i forbindelse med skoleskifte - og at finde en fornuftig løsning i den aktuelle situation burde koste næsten gratis set i forhold til specialundervisning m.m. - og det handler trods alt også om at en elev bevarer lærelysten i et fag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.