Unge mennesker og alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. august 2010

NikiFin-vb

jeg har ikke set nogle, de snakker i radioen hele tiden om det de sidste dage

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2010

Soap-vb

Det ku jeg godt tænke mig at se noget dokumentaion på, sidst jeg hørte om det, hvilket ikke er synderligt længe siden var det Italien og et andet land som toppede listen

Anmeld

13. august 2010

Soap-vb

NikiFin skrev:
Måske du skulle genoverveje dansk sprog kursus og hænge lidt i Det som der har været snak om de senere dage er Danmark kontra de andre europæiske lande og at det heldigvis ikke står helt så slemt til her som andre steder

Anmeld

13. august 2010

NikiFin-vb

Soap skrev:
NikiFin skrev:
Måske du skulle genoverveje dansk sprog kursus og hænge lidt i Det som der har været snak om de senere dage er Danmark kontra de andre europæiske lande og at det heldigvis ikke står helt så slemt til her som andre steder
skal als også på dansk kursus sammen med mig? Jeg har allerede tilmeldt mig til et og begynder på mandag :cheer:

Anmeld

13. august 2010

Webredaktøren-vb

Lad os lige få denne tråd tilbage på sporet igen. Om Danmark har det STØRSTE problem med druk eller ligger nummer tre på listen er vel underordnet. At se druk blandt unge i Danmark som et problem er helt legitimt, og trådstarter spørger til, hvad det mon kan skyldes. I forhold til f.eks. USA, hvor man skal være 21 for at købe alkohol, er det tidligt at drikke sig fuld som 13-14-årig som jeg kender en del der gør. Det skyldes vel en forholdsvis afslappet holdning til emnet blandt mange danskere. Der er korte afstande, så de fulde unge kan dingle hjem efter privatfest uden de store problemer. I USA har du kørekort som 16-årig og det er typisk en dårlig cocktail med en fuld 16-årig bag rattet, så det spiller nok også ind på en mere restriktiv alkohol-politik / holdning til emnet... og så er danskere generelt rimeligt afslappede ;)

Anmeld

13. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

avisen.dk fra i onsdags: 'Unge skolebørn drikker mere end før. Det viser nye tal fra Sundhedsstyrelsen.' videnskab.dk fra i går havde overskriften: 'Unge drikker for meget - igen' Vi talte netop om emnet på lærerværelset i går grundet en artikel i JyllandsPosten. Måske skal vi på danskkursus? Det sværeste ved emnet her er, at billedet er ENORMT broget. I nogle miljøer og nogle skoleklasser er alkohol et aktuelt emne allerede i 6.-7. klasse. Blandt eleverne på 'min' skole ville det derimod aldrig komme på tale at servere alkohol til fester før - ALLERtidligst - begyndelsen af 9. klasse, og mange ville stadig få forbud mod at deltage til en sådan fest. Efter min opfattelse er der LANGT større fokus på emnet nu, end da jeg var teenager. Vi drak alkohol fra ca. 8. klasse, og da jeg kom i gymnasiet som 15-årig, var der ingen restriktioner overhovedet. Min kollega har en datter, der lige er begyndt i 1.g., og her er der alkoholfri fest for 1.g´erne i aften - det ville have været HELT utænkeligt, da jeg gik i gym. Selvfølgelig fester nogle af de unge videre med alkohol efter den 'officielle' fest - men alene signalet om, at man godt kan feste uden alkohol på et gymnasium, er vigtigt, tror jeg. Jeg har selv haft svært ved at finde grænserne for min datter. I hendes klasse i folkeskolen fik de fleste lov at drikke, fra de fyldte 15, og så var det lidt surt at være den yngste i klassen, så vi gav hende lov til at 'smugstarte' et par måneder før. Hvad vi ikke havde set komme var, at tilladelsen til at drikke alkohol til den første fest udløste et hav af konflikter, da hun fik en masse invitationer til fester med alkohol umiddelbart efter - og selv mente, at nu var der givet carte blanche til, at hun måtte drikke hver gang. Jeg vil helt afgjort være skrappere med hendes små brødre, så der ikke er noget at rafle om.

Anmeld

13. august 2010

MIKMAR-vb

Webredaktøren skrev:
Lad os lige få denne tråd tilbage på sporet igen. Om Danmark har det STØRSTE problem med druk eller ligger nummer tre på listen er vel underordnet. At se druk blandt unge i Danmark som et problem er helt legitimt, og trådstarter spørger til, hvad det mon kan skyldes. I forhold til f.eks. USA, hvor man skal være 21 for at købe alkohol, er det tidligt at drikke sig fuld som 13-14-årig som jeg kender en del der gør. Det skyldes vel en forholdsvis afslappet holdning til emnet blandt mange danskere. Der er korte afstande, så de fulde unge kan dingle hjem efter privatfest uden de store problemer. I USA har du kørekort som 16-årig og det er typisk en dårlig cocktail med en fuld 16-årig bag rattet, så det spiller nok også ind på en mere restriktiv alkohol-politik / holdning til emnet... og så er danskere generelt rimeligt afslappede ;)
Problemet i USA bliver så bare, at de unge drikker i smug og derfor er nødt til at køre hjem for ikke at blive opdaget - nu taler vi selvfølgelig ikke generelt, men sådan er tendensen. Men klart det er alt for tidligt, at de unge begynder at drikke som 11-årige.

Anmeld

13. august 2010

Webredaktøren-vb

Du har helt ret Mikmar - at forbud ofte skaber nogle andre problemer, snarere end at løse dem ;) Og sjovt nok har forbud det til tider også med, at gøre tingene endnu mere interessante... Men fulde 11-årige... bør de ikke have nogle sundere interesser at tage sig til? Selv havde jeg altid en tennis-turnering i weekenderne i den alder og så gav det jo helt sig selv, for var jeg stangstiv dagen før ville jeg aldrig have vundet en kamp :motion: ... men for øvrigt var mine forældre også flippet ud, hvis det havde været tilfældet og som 11-årig var jeg endnu ikke nået til at skulle udfordre dem ;)

Anmeld

13. august 2010

Soap-vb

Hvor er det i finder de fulde 11 årige ? Ej i min bog er der altså stor forskel på om det er en 11 årig eller en 15-16 årig , det er jo her imellem de går fra barn til ung voksen Jeg kan slet ikk se hvor en 11 årig får alkohol fra da det jo heldigvis er en ag de ting som er blevet meget restriktivt at købe som ung og gyldigt id skal fremvises Men oplys mig endeligt

Anmeld

13. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Opdateret 12-08-10 · kl. 11.02 Flere piger drikker for at blive fulde Af Ritzau -------------------------------------------------------------------------------- Flere 15-årige piger end drenge har drukket mere end fem genstande på én dag. Nogle forældre forsyner deres 11-årige børn med alkohol, viser rapport. Piger drikker ikke, fordi de kan lide alkoholen. De går efter at beruse sig. 52 procent af 15-årige drenge og 65 procent af de 15-årige piger har drukket fem genstande eller flere på én dag i 2008. Det viser Sundhedsstyrelsens undersøgelse af de 11-15-åriges livsstil og dagligdag i årene 1997 - 2008. Undersøgelsen viser også, at antallet af skolebørn, der drikker, er stigende. For at undersøge, hvor udbredt det er at drikke for at blive fuld, er de 11-15-årige blevet spurgt, om de har drukket fem eller flere genstande på én dag inden for de sidste 30 dage. Undersøgelsen i 2008 viser, at det blandt de ældre børn er udbredt at drikke fem eller flere genstande på én dag, især blandt piger. - Det er en negativ udvikling, fordi alkohol er skadelig for de unges sundhed. Det påvirker deres generelle trivsel, hæmmer hjernens udvikling og øger risikoen for at udvikle et alkoholproblem senere i livet, siger konstitueret chef Annemarie Knigge fra Center for Forebyggelse i Sundhedsstyrelsen. Men drengene åbner stadig den første øl tidligere end pigerne. I 2008 svarer 30 procent af de 11-årige drenge og 14 procent af de 11-årige piger, at de har drukket mindst én hel genstand. Annemarie Knigge peger på, at forældrene har en afgørende betydning for børnenes alkoholvaner. Undersøgelsen viser, at forældrene er med til at forsyne børn helt ned i 11 års alderen med alkohol, og derfor er det vigtigt, at forældrene er opmærksomme på det ansvar, de har i forhold til de unges alkoholkultur og forbrug. De danske unge har før været udråbt til at være europamestre i druk, men i perioden 2002-2006 har der faktisk været en tendens til, at de unge drak mindre. Den positive tendens er nu brudt. Sundhedsstyrelsens undersøgelse viser, at både drenge og piger i alle fem aldersgrupper drikker mere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.