Jeg tror altså ikke på de der 'skabeloner' - skrigende og uregerligt barn = mangel på fundamental tro på sig selv.
NOGLE skrigende og uregerlige børn mangler noget - andre har tværtimod alt for meget af alting (kolossalt selvværd, konstant opmærksomhed fra omgivelsernes side osv. osv.) Og atter andre har, hvad der objektivt set synes at være 'lige tilpas' af det hele.
Når vi taler om fysiske tilstande, anerkender vi, at diverse symptomer kan skyldes vidt forskellige forhold. Hjertebanken, hovedpine etc. etc. skyldes ikke pr. definition årsag x, y eller z. Det gør sig i endnu højere grad gældende for vores mentale tilstand, og det gælder selvfølgelig også for børn. Jeg mener, at man skal være yderst varsom med at stille det for enkelt op - hyler og skriger dit barn ofte, kan der være en million gode eller slet ikke gode grunde.
Jeg har i de første år i mit arbejde været for hurtig i vendingen og for kategorisk i forhold til at tolke baggrunden for forskellige børns adfærd tilstrækkeligt mange gange til nu at føle mig langt mere ydmyg og tilbageholdende over for at stange hurtige begrundelser/antagelser ud - nej, det skyldes ikke altid forældresvigt, når barnet gør sådan og sådan, nej, der er ikke pr. definition tale om kaotiske forhold i hjemmet, når barnet reagerer på den og den måde - osv.
Selvfølgelig kan man sandsynliggøre, at nogle reaktioner hos børn skyldes dit eller dat - men der er godt nok også mange tilfælde, hvor man bare må konstatere, at der tilsyneladende ikke er nogen rationel årsag, og at man ikke kan komme det nærmere, end at det pågældende barn har en 'vanskelig natur'.
Anmeld