Jeg mener ikke, man kan tale om 'den rigtige' opdragelse - ligesom jeg ikke tror på, man kan give opskriften på det lykkelige ægteskab, fx. Inden for samme søskendeflok kan der være stor forskel på, hvordan børnene udvikler sig, selv om de modtager omtrent samme 'behandling'.
Jeg bryder mig slet ikke om det, når folk taler om, hvad der 'virker' i forhold til opdragelse - det lyder så teknisk og mekanisk, og menneskelige relationer er jo alt andet end dét.
Vi forældre påvirker helt afgjort vores børn, men der er også andre faktorer, der spiller ind - arv, påvirkning fra andre relationer, forskellige oplevelser i barndommen osv. osv.
Det vigtigste er, efter min opfattelse, at man som forælder er ærlig og ikke spiller en rolle, fx ved at kopiere 'opdragelsesmetoder' fra andre. Selvfølgelig kan man lade sig inspirere af andre - og af litteratur om emnet - men hvis det nu overhovedet ikke er mig at tale på en bestemt måde til mine børn, så skal jeg holde mig langt væk fra at gøre det - de kan godt mærke, at det ikke er troværdigt og ægte.
Jeg vil hellere, at mine børn gennemskuer mine fejl og mangler - og de må også gerne bebrejde mig for dem - end at de bliver usikre på, hvem jeg er, og hvad jeg står for, fordi jeg frygteligt gerne vil være en bestemt type cool og kærlig og 'gennemført' mor.
Anmeld