lib1982 skrev:
Godt så... var noget i den stil der var inde i mit hoved - netop det med at betale for at bo hjemme, min kærestes lillebror lyder ca. ligesådan - kan slet slet ikke forstå hans forældre ikke bare kan punge ud, fordi han tidligere har været vant til at få i hoved og R.. og han er 22, så skulle nok have sat ind noget før ;)
Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16 - de sidste par år, var mine 'lommepenge', børnepengene og så stod jeg selv for tøj osv. som udgangspunkt! Har været medvirkende årsag til at give mig et (syns jeg) fornuftigt og ikke mindst realistisk syn på økonomi!!
Johanne skal også selv købe tøj for sine lommepenge, dog hjælper vi med større ting som vinterstøvler og lignende. Men - vi, særligt jeg, er nok lidt for flinke til liiiige at give hende forskud på lommepengene gang på gang - så hun mærker aldrig, at 'fælden klapper', og der ikke er råd til at købe den livsnødvendige foundation eller de der billige sandaler, som simpelthen er et kup.
Nu er hun begyndt at lave budget - sætter sine lønsedler og kvitteringer i mappe og regne ud, hvad hun skal bruge penge til en måned eller to frem. Det er da et skridt i den rigtige retning - bortset fra, at hun kalkulerer med at bruge alle sine penge til bestemte ting og så glemmer, at der også skal være til alt 'det løse', og det er der en del af!!
Min mand og jeg er nogle spader til økonomi, så det undrer ikke, hun har svært ved det - men jeg er blevet bedre de sidste par år, så måske lærer hun det også, før hun fylder 40! Hun satser på at gifte sig med en rig mand - det er nok slet ikke så dumt tænkt :P
Anmeld