KH Bibi skrev:
Jeg ved det desværre ikke, Signe.
Men er der ingen af jer andre med større børn, som har læst om og taget stilling til det med ungeydelsen?
Nu har jeg været inde og læse linket. Ydelsen er jo den samme som for 7-14-årige, men betinget af, at den unge følger sin uddannelsesplan, og at forældrene støtter dette. Alternativt vil den unge få udbetalt pengene selv.
'Hvis den unges forældre ikke understøtter den unge i dennes pligt til at følge sin uddannelsesplan, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at den unge selv skal modtage ungeydelsen. Det kan eksempelvis ske, hvis forældre, der faktisk er i stand til at påtage sig deres ansvar som forældre, men som af forskellige årsager ikke vil eller ikke har intentioner om at samarbejde om udarbejdelsen af den unges uddannelsesplan.'
Jeg fatter ikke en bjælde. Hvem skal afgøre, om forældre 'faktisk er i stand til at påtage sig deres ansvar', og hvad er pointen i at udbetale pengene til den unge selv? Hvis en 'utilpasset' eller ustabil ung enten nægter eller ikke magter at følge sin uddannelsesplan, og forældrene vurderes ikke at gøre nok for det - trods kommunalbestyrelsens opfattelse af, at de faktisk godt kan - så får den unge selv pengene i hånden. Hvad skal DET hjælpe på den unges motivation???
Det er fint med mig, at man præciserer forældres ansvar for de unge mennesker - men for forældre, der er for svage til at sætte sig igennem over for deres børn og føler sig magtesløse, er det da ikke ligefrem en hjælp, at den unge finder ud af, at han/hun kan 'tjene' knap 900 kr. om måneden ved at nægte at følge uddannelsesplanen!!
Jeg kan godt regne ud, hvilken befolkningsgruppe, dette primært er rettet imod - men det er da hul i hovedet at lade den unge få endnu et incitament til IKKE at gå i uddannelse.
Jeg nægter at tro på, at nogen forældre bevidst modsætter sig, at deres barn skal arbejde eller uddanne sig.
Anmeld