LYP skrev:
Er det ikke møntet på gymnasial uddannelse? Det er jo målet at flere uddanner sig efter 9. klasse - så er det vel også ok (hvis forældrene er nogle skvaddernosser) at den unge selv får pengene til at købe bøger, pc etc for - men det skal da godt nok være en stærk ung pige/fyr for at tage dén kamp op hvis vedkommende bor hjemme
Jeg tror snarere, det er rettet mod forældre, hvis børn enten pjækker fra folkeskolen - man har tidligere været inde på at straffe disse forældre økonomisk - eller dem, der ikke kommer i gang med uddannelse eller arbejde efter folkeskolen.
De unge, jeg har kendt, som stort set ikke - eller overhovedet ikke - er kommet i skole i 8.-9. klasse, ville KUN opfatte det som en ekstra gevinst at få børnepengene udbetalt selv. Det er let at pege fingre ad forældrene, men jeg forstår godt, det kan være svært at tvinge en 15-årig knægt i skole - og jeg har haft flere af den slags elever, som så har hørt fra nogle af 'gutterne', at de bare kan lade være med at lave noget, stikke af hjemmefra, og så kan de få kommunen til at betale for et værelse til dem.
Overfor den type unge mennesker vil det KUN være et hit at få børnepengene i egen lomme - og forældrene, som nok er svage, men dog oftest gør, hvad de kan, for at få barnet til at gå i skole, vil så bare stå endnu svagere, når de insisterer på, at barnet kommer af sted.
Jeg kan MÅSKE forstå tanken bag 'pisk til forældrene' - uden at jeg synes, det tyder på det store kendskab til disse forældres situation - men jeg kan IKKE følge logikken i at give pengene til barnet i stedet - som en gulerod for at have 'krammet' på far og mor...
Anmeld