Ja, det er hårdt at have en baby! Jeg husker, at jeg, da drengen var 8 uger gammel, følte at han bare lå ved mit bryst, mens jeg sad i sofaen, og at jeg ikke kunne få bare et øjebliks fred til at gå på toilettet, lave aftensmad, vaske tøj el.lign. Han og jeg havde så en hel række problemer, der alle hang sammen - mælkeknuder (jeg), svamp i brystvorterne (jeg), ondt i maven (han), dårlig søvn (begge) m.m. - og da jeg indså, hvordan det hang sammen kunne jeg også løse dem. Det var hårdt, hos os krævede det, at drengen skulle lære kun at få mad hver 3. time, og det kostede en del gråd i 1-2 døgn, men pludselig var vi to langt mere glade mennesker - både babyen og moren.
Det er jo typisk sådan, at problemerne hos mor og baby hænger sammen, det ene forstærker det andet - og så er det svært at finde ud af, hvor man skal tage fat. Kun du selv kan - måske - finde ud af, hvor du selv kan tage fat.
To helt simple råd til dig kunne være:
* I anskaffer en slynge og bærer pigen så meget som muligt - sådan har jeg fx spist meget, da jeg fik barn nr. 2 og det var vigtigt for barn nr. 1, at vi var fælles om aftensmaden. Man kan virkelig alt muligt, mens man bærer sit barn - det giver stor frihed, hvis man har et lille tryghedssøgende barn.
* Du får fri fra pigen til at gøre helt andre ting. Far må kunne tage hende med på familiebesøg en weekend, så du kan sove hele dagen væk, hvis du har brug for det. Far kan passe hende, mens du går i biografen med en veninde og tænker på noget helt andet end babyer.
Jeg kan ikke love dig, at det bliver bedre lige om lidt. Men jeg kan love dig, at vi er mange, der ikke har syntes, at det var let - og at det blev nemmere.
Håber det bedste for jer.
Anmeld