Aftensmad på børnenes måde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2010

als-vb

En gang imellem skal der altså være plads til, at gøre hvad man vil at spise desserten først og købe klam grill junk. :laugh: Man kan altså godt blive alt for øko/bæredygtig/overfornuftig hele tiden. Livet må også godt være lidt sjovt. Vi spiser ikke så tit junk men det skal der altså være plads til indimellem. Selvom vi altid laver madplaner til en uge så ind imellem ligger vi en decideret junk dag ind. Tøsen gider det kun nogle gange men så er der altid lidt ris/pasta og pølse/frikadelle hun kan få i stedet for.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2010

kongster-vb

als skrev:
En gang imellem skal der altså være plads til, at gøre hvad man vil at spise desserten først og købe klam grill junk. :laugh:
Absolut, men nu var det faktisk ikke grilljunk men en burger fra caféen på den anden side af vejen, hvor de laver ret lækre burgere og hjemmelavede pommes frites med chili mayonaise, så det var ikke så usundt som det lød. Knægten var i den 7. himmel og spiste egenhændigt en hel portion pandekager (iflg Frøken Jensen beregnet til 4 mennesker...) og tøsen mæskede sig med den største 200g-bøf-burger. Dertil en bakke friske ærter og så lidt pommes frites og kylling til moderen.

Anmeld

12. maj 2010

Johannamor-vb

Da jeg var 8-12 år gammel var min far ofte i udlandet 2-4 dage ad gangen. Jeg husker, at vi altid fik risengrød, pandekager (med marmelade) og andet hyggemad, når han var væk. Det var mad, som min far ikke kunne lide, men det kunne min søster, mor og jeg - og så kunne min mor holde lidt fri fra kødgryderne... Tænk at man husker sådan nogle ting... Hjemme hos os er vi sjældent væk hjemmefra natten over - men faktisk kan min mand godt finde på at 'feste' med burgere eller pølser (børnene vælger selv), når jeg kommer sent hjem, mens jeg laver pandekager el.lign., når han er ude om aftnen. Når børnene - og deres appetit - bliver lidt større, kan det være, jeg skal holde fest med frit valg på alle hylder som kongster... Det lyder rigtig hyggeligt som afveksling fra hverdagens speltfrikadeller med råkostsalat...

Anmeld

12. maj 2010

als-vb

lyder som en fantastisk menu ;) Og børnene tror jeg også respektere en mere hvis man engang imellem giver dem lov til lige hvad hjertet begærer og så er det nemmere alle de andre dage at skulle have hvad mor og far har bestemt.

Anmeld

12. maj 2010

kongster-vb

Det var ret hyggeligt, men jeg snød jo lidt, da jeg bor 5 minutter fra sushibarer, caféer, restauranter og italienske isbutikker. Så jeg kunne roligt love at opfylde alle ønsker, da jeg ikke selv skulle lave det :-) (pandekagerne lavede jeg dog selv)

Anmeld

12. maj 2010

als-vb

ja okay lidt snyd ;) Vi bor i et hul i jorden så når vi vil junke den har vi valget mellem den lokal pizzapusher og en shellgrill....

Anmeld

12. maj 2010

NikiFin-vb

als skrev:
lyder som en fantastisk menu ;) Og børnene tror jeg også respektere en mere hvis man engang imellem giver dem lov til lige hvad hjertet begærer og så er det nemmere alle de andre dage at skulle have hvad mor og far har bestemt.
Forældrene bestemmer men de har flere muligheder for at vælge fra - hvad de selv har lyst til, hvad børnene har lyst til, hvad de synes er sundeste... Der skal være mad på bordet til alle hver dag. Og eftersom mig og min mand spiser alt tager jeg som regel hensyn til børnenes forkærlighed. Hvis jeg nogle gang laver noget de ikke kan lide eller ikke gider at spise lige nu giver jeg dem noget andet som de kan spise. Hvis jeg f.eks. gerne vil spise pandekager til aftensmad og ikke noget andet laver jeg pandekager til mig. Børnene kan ikke gøre det samme og det skal være mig som gør det for dem. Hvis jeg har ret til at spise hvad jeg vil har de også de samme rettigheder. Sådan er jeg selv opdraget og det er den rigtige måde for mig. Jeg havde aldrig blevet presset til at spise hvad jeg ikke kunne lide og havde aldrig gået sulten fra bordet fordi der ikke var noget som jeg kunne spise.

Anmeld

12. maj 2010

als-vb

skulle ikke forståes på den måde at jeg altid ellers laver mad min datter ikke kan lide/gider have. Vores madplan er lagt en god del efter hendes favoritter, men engang imellem er der også bare mad som vi voksne gerne vil have (grill, røde bøffer, ol.) og så laver vi ved siden af noget tøsen vil have ellers plejer der altid være tilbehør hun godt vil have. :) Og så skal hun også lære at spise varieret og det kræver også man skal smage nye ting, og nogle gange bliver det guffet mad andre gange er fuglespiseri hun har gang i. Men har så også en datter der de fleste aftener ikke gider spise meget mere end hvad der svare til en håndfuld pasta.

Anmeld

12. maj 2010

Signe1704-vb

Det lyder som en super hyggelig aften i havde. Det vil jeg også gøre om et par år. Når jeg spørger min datter på 2 år hvad vi skal have til aftensmad svarer hun: SOVS! Det synes jeg så alligevel ikke kan udgøre et måltid :laugh: Så hun skal vist være lidt større. Har til gengæld lovet min søn at vi skal have kylletter og pommes frites næste gang vi er alene hjemme - det elsker han ;) Og det er nemt at lave når jeg står med alle tre unger.

Anmeld

13. maj 2010

NikiFin-vb

Signe1704 , Når jeg spørger min datter på 2 år hvad vi skal have til aftensmad svarer hun: SOVS! Det synes jeg så alligevel ikke kan udgøre et måltid hvorfor tror du det?. Det kan sagtens laves. Her er en opskrift som de fleste folk kan lide: Kyllinge sovs 1 hel kylling skæres i små stykker og koges indtil alt er færdigt. Brug det hvide kød adskilles og skæres i små stykker. Mel brases i olie og laves tyk sovs med bulionen (eller en del af den) fra kyllingen. Tilsættes omkr. 500 ml yoghurt naturel, salt, peber, og stykkerne hvid kød. Koges i lav T omkr. 5 min. Tilsættes revet hvid løg 2-3 fed eller hvad de hedder. Til sidst lidt citron saft efter smag. Spises som suppe med eller uden fransk brød.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.