Jeg føler mig ikke særligt usikker... Med to rimeligt velfungerende børn på 5 og 3 har jeg fundet mine ben at stå på i børneopdragelsen og føler, at jeg - som regel - gør det rimelig godt.
Anderledes usikker var jeg med en nyfødt baby i armene - og der havde jeg da stor glæde af både sundhedsplejersken, min sundhedsplejerskesvigerinde, et par veninder med småbørn osv. Og da drengen kom i vuggestue brugte jeg også pædagogerne til at vende ting, der undrede mig. For mig at se er det det mest naturlige i hele verden: Barnet tilbringer sin dag med en voksen, der er vant til at se mange andre børn på samme alder, og hvem kan så være mere kompetent til at fortælle mig, om mit barn spiser nok, hvordan søvnrytmen fungerer, hvordan ordforrådet er o.lign.? Og komme med råd til, hvordan jeg kan påvirke i en bedre retning, når tingene ikke er i orden.
Når vi som forældre er usikre på forældrerollen i dag, hænger det for mig at se sammen med to ting: Dels er de færreste af os vant til at håndtere småbørn på samme måde son man var, dengang i bondesamfundet, hvor familierne var større, man boede tættere på hinanden osv. Vi har altså mere at lære nu, når første barn dukker op. Dels er vi fra masser af sammenhænge vant til, at man kan gøre tingene på forskellige måder, og at man for sig selv skal finde ud af, hvem man er og hvordan man vil gøre. I forhold til børneopdragelse skal man altså ikke 'bare' gøre som mor siger - nej, man skal finde sine egne ben at stå på. Og i den læreproces har man brug for input fra mere end ét sted, inden man har fundet det, der føles som den rigtige vej at gå.
Anmeld