Idol dyrkelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2010

Lars F-vb

Jeg er nok bar sortseer og bør se det som den frille det forhåbenligt er
Frille? :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2010

Soap-vb

Frille lige som i noget ekstra når det normale ikke er godt nok længere du ved lige som med konen og elskerinden , formentlig noget som går over igen ;)

Anmeld

4. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Frille - den var sød B) Jeg bliver næsten misundelig på moren til den unge dame. Min datter på 16 er poptøs ud over alle grænser. Hun spurgte mig forleden, om jeg ville blive skuffet, hvis hun stadig var en 'plasticpige', når hun blev 'gammel' (= over 30) - hvortil jeg smilende sagde, at den stil som regel var forbeholdt teenagere. Så svarede hun, med et djævelsk smil, at hun da kunne blive den nye Anni Fønsby eller Susan K. :X Alvorligt talt: Teenagere kammer over og går til yderligheder. Det er deres 'job'. De er nødt til at gå til yderligheder for at finde deres egen, som regel relativt 'normale', identitet til sidst. Når noget er 'småtræls', objektivt set, er det i teenagerens univers fuldstændigt totalt og helt igennem nederen, forfærdeligt, ubærligt. Når noget er godt, er det fantastisk, selve meningen med livet, det, de altid har ventet på. Twilightbøgerne er fin og harmløs underholdning, tilmed skrevet i et usædvanligt flot sprog. Jeg har fire-fem Twilight-freaks i alle de klasser, jeg underviser i, og selvfølgelig kan de ikke 'nøjes' med at elske og forgude Edward - de skal til ekstremerne, i hvert fald nogle af dem, og det indebærer i dette tilfælde sære ritualer og en sværmen for det okkulte. Jeg tror ikke på, at dødsmetal-fascination fører til skoleskyderier og selvmord, og jeg tror ikke på, at vampyrdyrkelse kan udløse noget tilsvarende. Jeg tror, at de ganske få alvorligt psykisk ustabile unge, som gør alvorlig skade på sig selv og/eller andre efter en overdreven fascination af det mørke og dystre, ville kunne bilde sig ind at finde 'inspiration' hvor som helst - hos Marilyn Manson, vampyrer, nynazister, kendte seriemordere - you name it. Endelig har jeg ikke fantasi til at forestille mig, hvordan man som forælder kan forbyde idoldyrkelse - det vil da først gøre 'besættelsen' dragende, hvis forældrene forbyder den.

Anmeld

4. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

I øvrigt er jeg helt enig med Kongster ret i, at den anden 'arketype'-teenager - den lade, uengagerede, totalt 'nedlukkede' og ligeglad-med-alting unge - bør vække større bekymring. Her ANER man ikke, hvad der foregår i hovedet hos ham/hende - OM der foregår noget - og det er faktisk blandt den 'type' unge, de fleste tikkende bomber findes, hvis man skal tage karakteristikken af den 'typiske' school shooter alvorligt.

Anmeld

4. marts 2010

Lars F-vb

Endelig har jeg ikke fantasi til at forestille mig, hvordan man som forælder kan forbyde idoldyrkelse - det vil da først gøre 'besættelsen' dragende, hvis forældrene forbyder den.
Som Mogens Fogh i sin tid demonstrerede, så er repressiv tolerance det eneste middel der virker ;-) Men, ja - helt enig med Charlotte. Unge mennesker skal da dyrke sære interesser, være 100% på musik-genrer vi andre ikke fatter en meter af, opfinde sprog og ritualer der sætter os gamle helt af, klæde sig slidte habitter, tennissko og grøn hanekam, og holde virkelighedfjerne og enøjede foredrag om Mao, øko-feminisme, undertrykkende skolepolitik, reinkarnation og hvordan Dalai Lama vil redde verden. Mindst. Og de skal ha' det hele overstået inden de bliver 18-19 år, for så skal de jo til at starte på en uddannelse og flytte hjemmefra og alting, og så skulle virkeligheden helst ha' indfundet sig. Det er lissom det med de små der leger 'onde' lege - det handler om at udforske sig selv og sin identitet, at lege med roller og virkeligheder, og at prøve sig selv af på nogen af de ting der føles farlige. Får man ikke det gjort kommer man da til at mangle noget.

Anmeld

4. marts 2010

Lars F-vb

Frille lige som i noget ekstra når det normale ikke er godt nok længere du ved lige som med konen og elskerinden , formentlig noget som går over igen ;)
Jamen, helt enig - en frille eller to er godt ;-)

Anmeld

4. marts 2010

Lars F-vb

Jeg har kendskab til et barn på 13 år(lige fyldt) , en pige som bruger rub og stub af lomme penge og hvad hun har tjent på avis ruter på alt hvad hun overhovedet kan komme i nærheden af som har med vampyre at gøre Hun er fuldstændig hoppet af sporet på denne ' Twilight' bølge, eller det syns jeg (sort tøj, sort malet on øjnene, mørke solbriller når hun er ude, plus hun under skriver hendes navn med 'Cullen' til sidst)
Jamen, hun lyder da rigtig nørdet - helt fordybet en detaljer som vi andre ikke kan se er væsentlige, og fokuseret på subtil mening i symboler og identitet som virker overdrevet på dem der er uden for hendes subkultur. Jeg ser det mest af alt som en leg med fordybelse - eksperimenteren med at suge til sig, forstå detaljer, skabe sin egen helhed. Det er en super øvelse, især da i en verden, hvor alt ellers er overflade, X-faktor og berømmelse-på-5-minutter. Med lidt held hænger evnen til at nørde ved når hun vokser fra Twilight. Det vil hjælpe hende på studier, i de spændende job, og gøre hende til en spændende person er være sammen med.

Anmeld

4. marts 2010

Soap-vb

Jamen jeg er enig i hvad i siger og det er normalt også min holdning Der er bar et eller andet som gir mig en fornemmelse af noget ikke er som det burde være

Anmeld

4. marts 2010

Johannamor-vb

Jeg er enig i, at teenagere SKAL være mærkelige som led i at de skal finde deres egen identitet. Samtidigt kan jeg sagtens forstå, at du kan være usikker, når du oplever en pige, der i den grad skilter med fascination af død & mørke. Og den der 'fornemmelse', som du skriver om, den er der jo ingen af os andre, der kan føle, fordi vi ikke kender pigen. Jeg tror ikke, du kan gøre andet end at snakke med pigens mor - og så må du stole på, at hun også ville fornemme, hvis noget var for alvor galt. Så kan du jo også - hvis du har ret og det går galt - berolige dig med, at du gjorde, hvad du kunne for at forhindre det i at gå det gale vej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.