Rygning!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.413 visninger
24 svar
0 synes godt om
31. januar 2010

anna07-vb

Hej Jeg er mor til en pige på 1 1/2 år. Som mor kan jeg ikke helt finde ud af, hvilken holdning jeg har til rygning i mit barns nærvær. Da jeg blev gravid stoppede jeg øjeblikligt med, at ryge, der var ingen tvivl om, at mit barn skulle ikke være inde i mig og så udsættes for røg. Min kæreste og far til vores datter har aldrig røget. Men jeg er i det delemma, at min svigerfar er stor ryger... og har den holdning, at han ikke kommer hjem til folk, hvor han ikke må ryge indenfor... Da min datter var helt spæd fik jeg rygerne til at ryge udenfor... men med tiden har han taget den frihed, at luske sig indefor for at ryge... Nu har jeg igen sagt, at i forbindelse med at vi skal have nr. 2 barn til sommer... så foregår rygning udenfor... så fik jeg den tilbagemelding, at det er aveligt for, så kommer de ikke og besøger os mere!!! Hvordan skal jeg takle det ? Er jeg undfærd i min holding? Er det forkert af mig overfor min kæreste, børn og svigerforældre? PS. Mine egne forældre ryger også og de syntes at det er okay. Hilsen Charlotte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2010

Hobitten-vb

Jeg synes også det er lidt svært.. Hverken kæresten eller jeg selv ryger, og har aldrig gjort det. Men vores forældre, mine søskende og stort ser alle andre i familien gør.. Da vi ventede den første for 4 år siden, blev vi enige om at vores hjem fremover skulle være røgfrit. Det blev fuldt ud accepteret af alle. Men som tiden gik, er det ligesom om folk 'glemmer'... Har flere gange måttet minde nogen om at vi gerne vil have at de ryger udenfor. Dog ikke efter vi har fået nummer to for 9 mdr. siden. Men hvad så når han også bliver lidt større?? En ting er jo så i vores hjem - en anden er når vi er på besøg hos andre.. I starten mens den store var lille, gik de fleste faktisk ud, eller ud til emhættet, eller bare i et andet rum. Og det var rigtig dejligt. Men nu er flere faktisk mere eller mindre ligeglade.. Ikke at jeg skal (eller vil) bestemme om de må ryge i deres eget hjem - slet ikke.. Men jeg vil bare rigtig gerne, at de måske tager en lille smule hensyn til at der er børn til stede.. Det er f.eks. lidt svært for mig at tage dem med ind i et andet rum, når vi spiser hos nogen, og de tænder en smøg ved bordet, før vi andre er færdige med maden... Synes ikke jeg er så sart, men synes måske ikke at mine børn behøver at blive udsat for ligeså meget røg, som jeg selv blev som barn. Jeg synes bestemt ikke at det er unfair at bede folk om at gå udenfor. Det er jeres hjem, og jer der skal lugte til det i de næste mange dage, når der er blevet røget.. Men hvad siger din kæreste til det?? Accepterer han, at hans far ryger inde?? Nu kender jeg selvfølgelig ikke din svigerfar, men mon ikke at han vil komme alligevel, hvis du holder fast i din beslutning??

Anmeld

31. januar 2010

151009-vb

Du er så absolut ikke unfair! Han SKAL bare indordne sig efter jeres regler i jeres hjem! og hvis han ikke kan det, så er det jo ham der går glip af en masse mindeværdige stunder. Desuden kan du jo så også bare sige at så vil i heller ikke besøge ham længere. Så kan han jo selv vælge om han vil se sin familie eller ryge. hårdt? Måske, men hvis han skal være på den måde er han jo selv ude om det. ER da også sikker på at hvis du så holder fast i din beslutning, så går der ikke længe før han 'bukker under' og holder sig til kun at ryge udendørs når han er hos jer :) I er formentlig ikke de eneste i hans omgangskreds der siger at rygning foregår udendørs, medmindre han selvfølgelig fravælger ALLE der ikke bøjer sig for ham?

Anmeld

31. januar 2010

Caidas-vb

For det første Hobbitten, synes jeg at det er uhøfligt at begynde at ryge ved bordet, især når ikke alle er færdige. Selv om min mand, desværre, er storryger, ryger han aldrig ved spisebordet. Heller ikke hos rygere. Hellere være uselskabelig og rejse sig og gå. Desværre tror jeg at det er svært at bestemme hvad andre gør i deres eget hjem. Det er efterhånden et forbudsDanmark, så hvis ikke man skulle have den frihed i sit eget hjem, hvor så? Men bede om lidt hensyn eller en plads langt fra rygerne. Men hos jer, er det jer der bestemmer. Det er svært, især hvis man har et gammelt stædigt æsel som svigerfar. Ingen skal bestemme over ham. Det bliver ikke let, eller måske gør det. Men prøv først at få manden med på den, og siden fortæl ham hvorfor, altså at det er af hensyn til børnene. Eller har I et rum, hvor børnene ikke kommer, som efterfølgende kan luftes godt ud. Hvis din svigerfar holder på sin ret til at ryge inde og han bliver væk, går det jo ud over jer alle. Du gør det jo ikke for at splitte familien.

Anmeld

31. januar 2010

Elverpigen-vb

Nej du er ikke unfair, jeg vil heller ikke have at folk ryger i mit hjem. Men nu er vi også så heldige at det er meget få i vores familie og ingen af vores venner der ryger. Vi havde besøg af noget familie i sidste weekend, og de ryger. De røg ikke mens de var her, og spurgte ikke en gang. Det syntes jeg er dejligt, for jeg vil ikke udsætte Sigrid for unødig røg, det er nok at vi bor lige op ad Frederikssundsvejen i Herlev. Så stå fast på jeres holdning, og fortæl svigerfar at han må ryge udenfor, hvis han skal ryge mens han er på besøg. Det er jeres hjem og I bestemmer der! Jeg ved godt at det lyder hårdt, men jeg syntes at I skal stå sammen om det. Svigerfar finder nok ud af, at han helst ser sig selv som en sød farfar, og ikke som en sur gammel en. :)

Anmeld

31. januar 2010

Caidas-vb

Hobitten skrev:
Jeg synes også det er lidt svært.. Hverken kæresten eller jeg selv ryger, og har aldrig gjort det. Men vores forældre, mine søskende og stort ser alle andre i familien gør.. Da vi ventede den første for 4 år siden, blev vi enige om at vores hjem fremover skulle være røgfrit. Det blev fuldt ud accepteret af alle. Men som tiden gik, er det ligesom om folk 'glemmer'... Har flere gange måttet minde nogen om at vi gerne vil have at de ryger udenfor. Dog ikke efter vi har fået nummer to for 9 mdr. siden. Men hvad så når han også bliver lidt større??
Hvorfor først når han bliver større. Til den tid kan han da gå lidt væk, hvis røgen generer, i modsætning til nu, hvor du bestemmer hvor han er. Det er hele tiden der skal tages hensyn, og især når de er små. I skal ikke bare glemme det. Hvis I vedholder, må de da fatte at det er alvor.

Anmeld

1. februar 2010

Lars F-vb

Altså - man skal aldrig lade sig styre af trusler. Og man skal endnu mindre påtage sig ansvaret for andres beslutninger. Hvis din svigerfar vælger ikke at ville besøge dig - og sit barnebarn - så er det hans beslutning, og kun hans. Det er ikke på nogen måde dig der forhindre ham i at komme, det er ikke dig der holder ham væk fra dit barn, det er ikke dit ansvar, at han ikke er der til fødselsdage og andre familie-ting. Det er alt sammen noget han kan vælge - og det er ham der så vælger at blive væk. Du skal styre helt uden om den der med, at hvis du forbyder ham at ryge i dit hjem, så fratager du familien samværet osv. Det har intet på sig. Det er kun ham der gør alle dig ting. Det er ham der vælger, at hans smøger er vigtigere end at være sammen med familien og se sit barnebarn. Et underlige valg, men det kan du ikke gøre noget ved. Hold du bare fast i din beslutning. Du skal se, han store ord er sikkert ikke andet end det. Og - helt ærligt - hvis han vælger smøgerne frem for sit barnebarn, så er det vist ikke det store tab at undvære ham.

Anmeld

1. februar 2010

Frede-vb

Jeg kan ikke forstå, at du overhovedet er i tvivl?! Du (og din mand) er de mennesker, der er sat til at passe på jeres børn og sørge for, at de voxer op på en ansvarsfuld måde, og for mig at se er det på ingen måde ansvarligt at lade børn voxe op i røg. Nu ved jeg godt, at der 'kun' er tale om lejlighedsrygning, idet I ikke selv ryger, og man kan ikke undgå, at der ikke er røg på et offentligt sted, men alligevel... Var der nogen i min omgangskreds, der nægtede at besøge mig, fordi de ikke måtte ryge i mit hjem, ville jeg sig: 'Godt så, farvel og tobak med jer!'. Så ville det ikke udgøre nogen forskel, om disse mennesker var mine forældre eller blot flygtige bekendte. Ingen skal få lov at sætte deres dagsorden i mit hjem, hvis det er skade for mig eller min familie.

Anmeld

1. februar 2010

anna07-vb

Tusinde tak alle sammen for jeres mening og svar på mine spørgsmål.... Efter nu at hørt jeres mening om emnet, så vil min beslutning være.... Ingen rygning i vores hjem... Jeg ved jo godt, at jeg ikke kan lukke mine børn inde i en klokke, hvor de ikke får røg og os fra bilerne resten af deres liv... Men jeg vil være et bedre menneske og lade mine børn komme i svigerforældrenes hjem (tros hans rygning) og være sammen med dem, i de få timer man er der ca. 3 gange om mdr. Derudover vil jeg prøve at opsnuse, hvor mange ryger der kommer til deres selskab (som pga. svigerfar også ryger indedørs) for så kan jeg tage et valg om børnene og jeg bliver hjemme eller tager et kort visit hos selvskabet... Vedr. min kærestes holdning til det hele er, som han siger 'jeg har altid været vantil rygning og jeg fejler da ikke noget'. Og jeg selv, har da også altid været vantil rygning og har selv røget, men jeg vil bare gøre det bedre for mine børn... og når de så selv bliver store, så må de selv bestemme om de vil ryge... jeg kan så bare sige, at jeg har gjort mit bedste til, at de ikke bliver ryger. Jeg håber stadig på, at få tilbagemeldiger fra jer vedr. min beslutning... På forhånd tak... hilsen Charlotte

Anmeld

1. februar 2010

Bellis-vb

Mit hjem er røgfrit - færdig-punktum-basta. Der er mange rygere i vores familie, men de acceptere helt fint, at der ryges udenfor - grunden til, at de ikke skal ryge hos mig - er pga. børnene og lugten - jeg kan lugte det i maaaange dage efter. Hvis vi har fest-fest, uden børn - så hænder det - men det er måske sket 2 gange på 7 år. Hjemme hos familien - der ryger de væk fra os - især når de små er under 1 år. Til julefrokost hos mine forældre, hvor der kom mange rygere - der spurgte jeg, om de ikke kunne ryge ude eller ovenpå - ellers blev vi nok ikke så længe - og det var helt okay - og det er dejligt, der tages hensyn. Så hold på din ret - svigerfar skal ikke ryge hos jer. Og er ellers fuldstændig enig med LarsF.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.