Madpakke eller madordning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2010

Fuzzbox-vb

Lige pt har Leas vuggestue og børnehave den bedste madordning :) I vuggestuen er maden med i prisen :) Til børnehavebarnet kan man vælge at betale 360 kr om måneden ekstra, og så laver de varm mad til barnet :) Formiddags mad og eftetrmiddagsmad er også med i prisen :) Rigtig god og variet mad :D Men skal det ændres til det, som jeg høre at de mange steder får, eller skal have, så tror jeg nok, at jeg vil stejle enormt! Jeg vil have den vi har nu, og ikke den nye! Og jeg vil bestemt ikke tvinges til det :angry:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2010

Maxmor-vb

Er du ikke tvunget til det nu, Fuzzbox? :lol:

Anmeld

13. januar 2010

Fuzzbox-vb

Maxmor skrev:
Er du ikke tvunget til det nu, Fuzzbox? :lol:
Hi hi :laugh: Jo, det er vidst ikke helt forkert ;)

Anmeld

14. januar 2010

Frede-vb

Det er da fristende at skulle slippe for at smøre madpakker, men ikke fristende nok til at jeg synes, ordningen er god. For mig at se der flere ulemper end fordele ved en madordning. Det er ikke så meget, at man skal have flere penge op af lommen for at have et barn i institution. Det er heller ikke så meget, at man evt. risikerer, at der bliver serveret frossen mad fra centralkøkkenet, men at man afskærer nogle familier fra en social aktivitet omkring madpakkesmøringen, synes jeg er det værste. Jeg har da ofte mine børn med ude i supermarkedet og vælge fornuftigt pålæg ud til madpakken, ligesom de ofte hjælper med at smøre deres egne madpakker. Mine børn ved godt, hvad der er skidt eller godt at spise, og det skyldes i høj grad, at de er med til at sammensætte deres egne madpakker. Jeg forstår slet ikke, hvem der er kommet med den idé... det er da slet ikke den siddende regerings politik :angry:

Anmeld

14. januar 2010

Signe1704-vb

Jeg tror ikke at de laver om på en eksisterende god ordning, men det bliver nok primært de institutioner der ikke har køkken der får maden fra centralkøkkener. Det er meget forskelligt fra kommune til kommune hvordan man vil håndtere det og desværre bor jeg i Lyngby-Taarbæk som er en rigtig dårlig kommune på børneområdet. Det er absolut ikke her man lægger prioriteringerne. Jeg er opvokset i Albertslund hvor jeg boede da min søn var lille. Her fik han økologisk mad både i vuggestue og børnehave og det var lavet af en køkkendame i institutionen. Det var rigtig god og lækker mad. Her i kommunen må det koste 19 kr pr barn pr dag og det er både formiddag, frokost og eftermiddagsmad. Det er jo ikke meget.

Anmeld

14. januar 2010

Hobitten-vb

Uha, det er også noget der kan sætte mig i gang det her.. ;) Hvis madordningen betød en varmt/lunt frisklavet nærende måltid mad hver dag, lavet i institutionen, og gerne sammen med børnene, kunne jeg se et formål med det. Men sådan hænger det desværre ikke sammen her.. I sønnens børnehave (Hedensted kommune) starter de først op til oktober, så det er endnu ikke helt på plads hvad og hvordan det bliver. Men hvad jeg har hørt indtil videre, bliver det vist en smurt madpakke hver dag - leveret 2 gange om ugen!! Derudover betaler vi lige nu 60 kr om måneden for eftermiddagsmaden (frugt/rugbrød/suppe/pastasalat el andet) og den ordning er det planen at de skal fortsætte med. og så skal vi selv have en lille madpakke med til formiddagsmaden. I den børnehave hvor jeg selv arbejder (Horsens kommune), er de startet op her 1. januar. Det er også en ordning med smurte madpakker, og en lun ret en dag om ugen. Da jeg pt. er på barsel, ved jeg faktisk ikke om de får maden leveret hver dag, el. om de får til flere dage af gangen.. Min holdning er nok, at det er forældrenes ansvar at børnene får en sund og nærende frokost hver dag. Og hvis de af en eller anden grund ikke magter det, må det være institutions personalets opgave at guide og vejlede forældrene i hvordan man kan gøre det... Og jo jeg tror da der er børn, der ikke får en optimal madpakke hver dag - men helt ærligt tror jeg også det er et fåtal.. I de 10 år jeg har arbejdet i børnehave har jeg måske oplevet en håndfuld børn, hvor det virkeligt var et problem med madpakken.. Jeg ved også at for rigtig mange børn der starter som 3 årig i en børnehave, er madpakken en stor tryghed hjemmefra.. 'Den har mor og far lavet til mig' Og den kan de komme til at mangle med den nye ordning. Og der er ofte en stor snak omkring middagsbordet om den mad de har med.. 'jeg har frikadeller med, for dem lavede jeg sammen med min mor i går..' 'de her gulerødder har vi selv lavet hjemme i haven' osv... Jeg synes personligt, at der er stor social læring i at spise madpakker sammen, og den snak der opstår børnene i mellem.. Og hvad med når børnene skal på tur.. Er madpakkerne lavet så de kan tages med i en taske, eller skal personalet til at bruge tid på at 'pakke dem om'. De institutioner der får varm/lun mad,eller først får leveret maden kl. 10, kan de ikke tage på ture med børnene så??

Anmeld

14. januar 2010

Frunett-vb

Jeg er meget stor tilhænger af kostordninger i børnehaver/vuggestuer. Bor i Århus Kommune, og de har siden sommeren 09 haft madordninger i institutionerne. I mine sønners børnehave leveres der dagligt mad, to-tre gange varm mad og de andre dage rugbrødsmadder. Da de gik i vuggestue var der forældrebetalt madordning, noget der blev prioriteret meget højt. Der var køkkendame, det var økologisk kost og der var en dejlig duft at bagt brød og mad. Alle børnene spiste som små heste og fik sund, varieret og ikke mindst frisk mad. Og som forældre kunne jeg slappe af de dage jeg ikke selv orkede at sammensætte et fornuftigt aftensmåltid Den mad mine børn nu får serveret ankommer i vaccumpakkede plastikbakker, der stilles ind på bordet. Der er ingen dufte, der er ingen oplevelse af at komme i køkkenet og se at der laves mad, og desuden er maden ofte 'for voksen' så jeg har nu et barn der nu sjældent spiser sig mæt til frokost. Når der endelig er noget de kan lide, er der jo ikke nok.... Tidligere spiste han altså 4-5 halve rugbrødder og div. gnavegrønt osv. Som sagt er jeg STOR tilhænger af madordninger, men det skal gøres ordentlig; det der med at lovgive om noget fordi man tror de giver stemmer, og så alligevel ikke vil betale for en ordentlig løsning, det er simpelthen for, jeg ved ikke en gang hvilket ord jeg skal bruge : tåbeligt ????

Anmeld

14. januar 2010

Signe1704-vb

Helt enig med dig Frunett. Og med alle jer andre i øvrigt. Det skal være ordentligt eller ingenting. Jeg blev vildt glad da de vedtog madordningen, indtil det gik op for mig hvad det egentlig var de vedtog - Det troede jeg virkelig ikke de ville byde børnene :woohoo:

Anmeld

15. januar 2010

mor til 2 drenge-vb

Vi er super glade for den madordning der er i mine sønners bønehave. Den blev indført 1.sep. 2009 og prisen steg på vuggestuen med 500-600 kr (jeg ved det ikke helt). Vuggestuen og børnehavn får økologisk mad lave på stedet - de får varmt mad 2-3 gange fx fisk med spinat og kartofler (og ja de spiser spinat) :ohmy: og rugbrød 2-3 med pålæg og grønt. De får både formiddagsmad og eftermiddagsmad (de har de nu altid fået og altid fået god mad i vuggestuen)Jeg har endnu ikke hørt at de ikke har fået nok at spise - den ælste har et par gange sagt med stolthed i stemmen at han havde spist 3 portioner. Og selvfølgelig er der noget af det de ikke kan lide,men aldrig et helt måltid. Og de har prøvet mange nye ting som jeg ikke kan få den til at spise. Og at de får 2 varme måltider påen dag ser jeg ikke som et problem. Jeg er super glad for at slippe for at smøre madpakke og de er glade for maden. skal dog desværre snart til at smøre madpakken igen den ælste skal i skole til sommer (ville ønske de fik lige så god mad der) Ja vi er så åbentbart nogen af de heldige og vi er glade (jeg vil gerne spise frokost i børnhavne) :)

Anmeld

15. januar 2010

kongster-vb

I sønnens børnehave får de rugbrød med smør hvis de ikke kan lide menuen. Grunden til det kedelige alternativ er, at der nødig skal gå sport i ikke at kunne lide maden. Om mandagen får de grød og det er ikke knægtens livret, men han spiser det og jeg synes det er fint han får smagt noget forskelligt mad, selvom han ikke altid synes det er spændende. Jeg ser heller ikke noget problem i at få to varme måltider om dagen. Personligt kunne jeg sagtens spise 3 varme måltider om dagen, hvis nogen gad lave det til mig :-) Jeg synes tværtimod det giver mig frihed til at servere rugbrød til aftensmad de dage hvor vi har lidt travlt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.