Madpakke eller madordning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.140 visninger
21 svar
0 synes godt om
13. januar 2010

Webredaktøren-vb

Den nye madordning for børnehavebørn er blevet kraftigt kritiseret af forældre landet over. I knægtens børnehave havde vi alligevel privat madordning og jeg slipper heller ikke for at smøre madpakker, for datteren går jo i skole :( så her er det hip som hap. Er I andre lykkelige for at slippe for madpakkerne eller er I snarere sure over den højere takst?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2010

Spunk-vb

Hvis jeg kan slippe for at smøre madpakke når spunken skal i vuggestue, så er det da skønt. Men de takster jer har hørt om kunne da betale temmelig mange leverpostejmadder...

Anmeld

13. januar 2010

Elverpigen-vb

Nu er Sigrid ikke nået til at gå i vuggestue endnu. Men jeg har det på denne måde: hvis maden er god, varieret og der er nok af den, så er det ok med mig. Men jeg har lige læst på Berlinskes hjemmeside at der er flere steder, man beder forældrene om at smørre en formiddags-madpakke fordi der ikke er nok mad til frokkost. :( Jeg håber at ordningen bliver revurderet, for som den er nu, ser det ud til at der er for meget bøvl med den.

Anmeld

13. januar 2010

Signe1704-vb

Puhaa der ramte du et ømt punkt ;) Jeg er helt pjattet med IDÈEN, men er meget spændt på det virkelige resultat :woohoo: Desværre tror jeg ikke på at det kan gøres ordentligt for den smule penge der er til det. Jeg er selv i branchen og ved at det er umuligt at lave sund, ernæringsrigtig og indbydende mad til den pris. Det kan sikkert godt lade sig gøre at servere pulverkartoffelmos og frikadeller stegt på fabrik, men så giver jeg altså hellere mine børn madpakke med. Det store problem er at institutionerne de fleste steder ikke har et køkken der kan bruges til at lave mad til hele institutionen og derfor vil det hele blive lavet i centralkøkkener. Jeg har aldrig oplevet et centralkøkken der leverer ordentlig mad. Her i kommunen vil man kun få bragt mad ud to gange om ugen og pædagogerne skal så opvarme maden. Det lyder da ikke lækkert. Dertil skal lægges at maden højst sandsynligt er produceret dagen før det bliver leveret - lækkert :blink: Jeg ville ikke spise mad der har stået så længe. Vi snakker om forsat at give vores børn madpakke med hvis det er for slemt. Nu giver vi det selvfølgelig en fair chance, men jeg er godt nok spændt på hvad der bliver serveret. Det ville være en rigtig fed idé hvis der blev ansat en kompetent, uddannet køkkendame/mand i hver institution som lavede maden fra bunden, men det er for dyrt - dels grundet de manglende køkkener og dels løn til denne mand/dame. Men så havde jeg gerne givet noget ekstra i institutionsplads.... Sjovt nok kan de i nogle kommuner allerede nu tilbyde børnene sidstnævnte ordning både i vuggestue og børnehave og endda økologisk kost. Her hvor jeg bor hedder det madpakke fra day one.

Anmeld

13. januar 2010

Løkkemor-vb

Jeg vil nu helst smøre den madpakke - især hvis maden er lavet nogle dage i forvejen og skal opvarmes. Det synes jeg er knap så lækkert. Jeg vil gerne have at mine børn får rugbrød til middag, hvis de skal have varm mad til middag, hvad skal vi så spise til aften. 2 X varm mad om dagen er lige i overkanten. Så vil jeg hellere give nogle penge til at de kan lave noget mere bålmad, bage eller hvad man nu kan finde på.

Anmeld

13. januar 2010

Heidi Nielsen-vb

Min dreng skal starte i børnehave her den 1 marts og jeg vil meget hellere smøre madpakken selv. For det første er jeg sikker på han får noget han kan lide og dermed noget at spise. Og her i vores kommune vil det blive vacumpakket mad der bliver leveret 1-2 gange om ugen hvor de voksne så skal varme den op og det gider jeg ikke...jeg synes det er klamt at servere så 'gammel' mad for børn der skal vokse og bruge en masse energi.....hvis der skal være tvungen madordning skal det være frisklavet......desuden så stiger prisen med 400 kr om måneden når den træder i kraft. Lige lovligt meget synes jeg og det kan jeg altså smøre mange madpakker for. Der ud over synes jeg ikke lige om det at han skal have 2 x varm mad hver dag specielt når han ikke er så glad for det ene varme måltid han får idag. Stod det til ham så spiste han gerne rugbrød døgnet rundt og derfor vil jeg også gå og være bekymret over om han nu spiser sin middagsmad hvis det er varm mad de skal have. Nej så hellere smøre 3-4 lækre rugbrødsmadder med noget pålæg han kan lide, gulerødder, agurker og frisk frugt for så er jeg sikker på han får noget at spise i løbet af dagen. Men lad os nu se hvad det bliver til...det lader jo til at de er blevet uenige om ordningen på borgen og der er kommet nogle nye forslag på bordet. I den børnehave hvor han skal starte er madordningen slet ikke trådt i kraft endnu så det kan vi slipper for den.

Anmeld

13. januar 2010

Caidas-vb

Hele Lejre kommune har fået dispensation til 2011. Vi har ellers undersøgt markedet, da vi nu er blevet private, men selvfølgelig stadig går ind under ordningen. Jeg bryder mig ikke om at smøre madpakker, men med de eks man så i tv i dag, vil jeg da langt foretrække at mine piger spiser den mad jeg selv har sørget for.

Anmeld

13. januar 2010

Webredaktøren-vb

Det er egentligt utroligt så få forældre, der klapper i hænderne over ideen - noget tyder på, at det er en rigtig politiker-beslutning. Nå, men jeg kan heldigvis fortælle, at en privatordning i min søns børnehave gør, at børnene for knap 500 kr. om måneden får økologisk mad, der er lavet om morgenen.:kok: Har man et firma, der laver mad til flere institutioner, kan der jo laves en del lækker lasagne osv. for det beløb... men kommunernes vacuumpakkede mad, lyder til gengæld ikke alt for appetitligt. Bliver I utilfredse med ordningen, så prøv at undersøge, hvilke muligheder, der er på markedet...

Anmeld

13. januar 2010

Maxmor-vb

I min søns vuggestue får de frisklavet og meget lækkert varmt mad til middag. Maden kommer i varmekasser 10-20min. før de skal spise det. I institutionen hænger pædagogerne en madplan op for hele ugen og det er meget varieret og sundt mad ungerne får :) Jeg ville ikke have noget imod, at det fortsatte i børnehaven ;)

Anmeld

13. januar 2010

kongster-vb

I min søns børnehave - Københavns kommune - får de varm mad. Det er lige startet for en uge siden og det er lækker, frisklavet mad de får. Der er en køkkendame, som laver formiddagsmad (boller, grød og lign.), frokost (varm mad, boller i karry, kødsauce, grød og sådan noget) samt eftermiddagsmad (typisk rugbrød). Jeg synes det er vildt lækkert ikke at skulle smøre mad til ham. Da han gik i vuggestue og fik varm mad dér og pigen gik i børnehave og fik varm frokost dér, spiste vi ofte rugbrød til aftensmad. Dejligt nemt og vi havde jo alle fået varm mad til frokost så det var fint med rugbrød og pålæg om aftenen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.