Hov - den her havde jeg helt overset. Sikke noget.
Naturligvis skal fædre holde barsel. Det er super godt for faren, for barnet, og for parforholdet at begge forældre kommer på banen tidligt, selvstændigt, med ansvar. Og far skal vel at mærke holde barsel mens mor ikke er der, så han kan få lov at gøre tingene på sin måde, og udvikle sin egen autoritet i forhold at have med barnet at gøre, og i forhold til moren.
Desuden er den en masse legestilling og køns-forhold, som hænger fast i, at det ene køn (næsten) har monopol på børnene. Det er der en masse gode grunde til at vi som samfund skal lave om på. Vi skal over til, at min. 3 md. barsel er farens ret! Over hele linien.
Jeg er leder i en virksomhed, der har ansatte i de nordiske lande - og det er markant hvor meget tingene har flyttet sig i Norge og Sverige de seneste år - og slet ikke i Danmark. Det er naturligvis fordi, de lande har barsel reserveret til faren - som hans ret. Det har på få år helt forandret kulturen, så det nu giver sig selv, at fædre holder barsel (alene). Det er ikke til diskussion, ikke noget der gøres nar af, og ikke noget moren prøver at tale ham fra.
For ikke så mange år siden var jeg tilhænger af, at familien selv kunne fordele sinde 12 md - men oplevelsen af, at det bare ikke sker i DK, og at det rykker med den svenske & norske model har helt ændret mit syn på det. Det skal reserveret barsel til, så sker der noget. (Og nej, det er ikke 'tvang', det er bare en ret).
Økonomien fremføres ofte som grund til at lade kvinden holder det hele. Men grunden til at det er relevant er jo, at der i mange fag stadig ikke er fuld løn under barsel, og at kvinder ofte tjener mindst - begge dele for en stor det netop fordi kvinderne tager barslen. Det bider sig selv i halen. Indfør barsel reserveret til mænd, og i skal bare set hvor hurtigt de store LO-forbund kan få sat kravet om fuld løn under barsel øverst på listen til overenstkomst-forhandlingerne.
Det er en illusion at der er tale om et 'frit valg'. Der er så mange systemiske faktorer, der skubber i den forkerte retning. 3 md barsel til mænd er måden at lave det om på. Til gavn for alle.
Anmeld