Skal fædre have barsel - giv lyd og vind

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.699 visninger
20 svar
0 synes godt om
16. december 2009

Webredaktøren-vb

I et af de kommende Netværk sætter Vores Børn fokus på fædres barsel. Synes du, at det er vigtigt, at deles om barslen med din mand eller kæreste og hvorfor? Fordelte I selv barslen som I ønskede eller kunne det ikke lade sig gøre pga. jobsituation eller andet? Blandt indlæggene trækker vi lod om et lækkert sæt Moody Mule-sengesæt i Øko-tex 100 certificeret bomuld. :klap: Udvalgte indlæg bringes i magasinet Vores Børn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2009

Spunk-vb

JA for f..... Selvfølgelig skal faderen holde barsel - det er jo ikke kun kvinden der får et barn! Jeg synes ikke, at der skal være tvang, men hvis man ikke har lyst til at holde barsel, så har man måske heller ikke nok lyst til at få et barn. Her holder jeg 9 måneder og manden holder 6½ - noget af tiden holder vi samtidig. Det er rigtig hyggeligt, og vi mener at det styrker vores forhold på et tidspunkt hvor der er mange forandringer som kunne sætte det under pres. Optimalt set skulle barslen selvfølgelig være lige fordelt, men der er forskellige praktiske og jobmæssige sager, som har betydet den fordeling. Der kan selvfølgelig være mange grunde til, at kvinden skal have mere barsel - f.eks. hvis hun gerne vil amme længe, eller økonomiske årsager som jeg ved har gjort sig gældende i nogle af mine bekendtes barsel (fordi manden tjener mest er han nødt til at arbejde), men jeg synes at manden bør holde noget.

Anmeld

17. december 2009

LeneSHJ-vb

Selvfølgelig skal farmand også på banen. Jeg mener dog ikke at man skal 'låse' x antal uger til mændene. De må jo selv bestemme, og det er træls at ugerne går til spilde, hvis nu farmand ikke har mulighed for barsel. Jeg har heldigvis den type mand, som ikke er bleg for at skifte en lorteble, og som rigtig gerne vil på banen. Det er jo vigtigt at baby også lærer sin far at kende. Giver moderen plads kan de jo virkelig hygge på en helt anden måde, end man plejer med mo ;)

Anmeld

17. december 2009

Signe1704-vb

Ja det ville vi begge ønske kunne lade sig gøre. 'Desværre' tjener min mand næsten tre gange mere end mig, så vi har slet ikke råd til det. Han ville meget gerne holde de sidste tre måneder og jeg synes det ville være fint at han også fik tiden med den lille. Det ville også være sundt for ham at se hvad man egentlig laver med sådan en lille en. Men her er det altså økonomien der spiller ind.

Anmeld

17. december 2009

Caidas-vb

Min mand holdt kun 2 ugers barsel og jeg holdt resten, men kun fordi han alligevel gik arbejdsløs. Synes det er naturligt at han også deltager i både glæder og besvær med børnene. Vi fik jo tvillinger, og det var en dejlig hjælp og aflastning at han var der til at tage over.

Anmeld

17. december 2009

Signe1704-vb

Jeg synes manden bør have det samme som kvinden (eller i hvert fald et halvt år) når det er flerbørnsfødsler. Man har da brug for nogle ekstra hænder og børnene skal vel også have lov at have meget opmærksomhed ligesom børn der har ligget alene i mors mave.

Anmeld

18. december 2009

anneh-vb

Ja han skal da, hvis det overhovedet er muligt! Min mand fik hele 6 måneder, da jeg stadig er studerende (jeg fik 1. års ekstra SU), og det var fantastisk for alle parter!! Vi vil gøre det samme næste gang!

Anmeld

18. december 2009

Fuzzbox-vb

Jeg mener helt klart, at manden skal have mulighed for barsel. Derfor gjorde det mig lidt irritabel, da jeg opdagede, at de uger som manden fik tildelt, det år Lea blev født, allerede er fjernet, og han kun har de 14 dage i de første 14 uger!

Anmeld

18. december 2009

Spunk-vb

Fuzzbox skrev:
Derfor gjorde det mig lidt irritabel, da jeg opdagede, at de uger som manden fik tildelt, det år Lea blev født, allerede er fjernet, og han kun har de 14 dage i de første 14 uger!
Det var da træls for jer. Det kommer nok lidt an på hvilken overenskomst man er ansat under - min mand får 14 uger med fuld løn, og holder det meste inden spunken bliver 14 uger.

Anmeld

19. december 2009

Thea-vb

ja de skal da ha lov til at ha barsel, men når det kommer til stykket, kan vi så give slip og lade faren tage over??? Jeg var heldig at skulle føde, hvor min kæreste havde sommerferie fra studie, så han gik hjemme i en månede sammen med mig og lille Alma. jeg må sige at det var guld værd at vi kunne tage over for hinanden når det blev hårdt. Man har helt sikkert brug for en ekstra hånd eller få hænderne lidt fri.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.