Med fare for at blive irettesat af Bibi, er jeg tilbøjelig til at give Helene ret ;)
Det er i teenage årene, at de store, vigtige ting i livet kommer på banen; så også selv om de unge mennesker måske ikke som sådan er 'svære' at have med at gøre, er det bare så uendeligt vigtigt, at man har antennerne ude,fornemmer hvor man har dem, og står klar til at tale med dem og vejlede dem hvis de har brug for det.
Dette er selvfølgelig vigtigt gennem hele barndommen; men der er jo lige dét specielle ved en teenager, at hvis man ikke lige er opmærksom, kan der nemt liiige gå 14 dage, hvor man ikke ser ham eller får snakket med ham! (-Måske er det anderledes med piger?!)
Når jeg tænker tilbage på tr... -SELVSTÆNDIGHEDS-alderen er det sådan lidt '-Ååh, herregud'-agtigt, for det var jo bare lige en naturlig fase der skulle gennemleves. Misforstå mig nu ikke, for jeg husker da også, hvor MEGA hårdt det kunne være; specielt med 2 trip-trap børn, så jeg havde en baby samtidig med den tidsinstillede bombe. Det var bare ikke hårdt på dén der '-hvordan mon det skal gå resten af livet'-måde.
Drengene havde ikke noget specielt ved 6-års alderen (-eller også husker jeg det bare ikke?), men min datter praktiserede en årelang selvstændigheds-fase, der kulminerede i et tordenvejr omkring skolestart. Det fik os til at overveje, om der også lå noget trivselsmæssigt bag, og vi lagde en indsats i at finde den optimale skoleløsning for hende. Så derfor ved vi ikke, om det ene eller det andet var årsag til tordenvejret; i hvert fald drev det over :) .
Så selvfølgelig er det heller ikke 'nemmere' med disse faser man læser om i bøgerne, end at man er nødt til at vurdere om barnet, trods voldsomme følelsesudbrud, trives overordnet set.
Anmeld