At skrive 'Det gør ikke ondt at føde' svarer vel bare til at skrive 'Det er ikke svært at amme' eller 'Det er ingen sag at have teenagebørn'.
Jeg syntes ikke, det var slemt at føde de tre børn, jeg har født - jeg har ikke haft spor problemer med amning af de tre børn, jeg har ammet - men jeg har da ingen anelse om, hvorvidt jeg ville opleve en fjerde fødsel som et smertehelvede, eller om jeg kunne få problemer med at amme et fjerde barn. Min teenagedatter er en udfordring - for at sige det mildt - men om nogle år, når det bliver drengenes tur, vil det helt sikkert forløbe glat og uproblematisk... ;)
Mine fødsler har været lette og relativt hurtige. De to sidste foregik herhjemme i stuen - planlagt - og det var stille og roligt og helt fantastisk. Under den første graviditet var jeg fuldstændigt tryg ved tanken om, at det kunne jeg sagtens klare, og jeg syntes, det var irriterende, at folk omkring mig partout skulle overgå hinanden i deres forsøg på at overbevise mig om, at det ville blive en frygtelig smertefuld oplevelse. Jeg kunne ikke se, at det skulle gøre det mindre pinagtigt, hvis jeg på forhånd var bange eller forberedt på det værste i verden.
Det gjorde ondt at føde - men slet ikke i et omfang, så det var uudholdeligt, og jeg syntes, det var fantastisk at opleve kroppen tage over og 'styre' processen - normalt er jeg ikke særligt 'kropslig', men her måtte jeg overgive mig totalt, slå hjernen og kontrolbehovet fra og bare følge med, og det var meget stort at opleve - tænk, at min krop kunne finde ud af det helt selv!
Siden har jeg haft galdestensanfald, og DET var et smertehelvede - men jeg tror også, det spiller ind, at en fødsel har et (fantastisk) formål, som man er parat til at kæmpe for - mens galdestenssmerter og diskusprolapser bare er noget djævelskab uden nogen mening.
Anmeld