Hej :)
Jeg tror den slags er uundgåeligt, når man har børn...
Min søn var kun ca halvandet, da han i køen i Bilka pegede på en usædvanligt lille mand (måske omkring 150cm 'høj') der uheldigvis var iført neonfarvet arbejdstøj, og råbte "se mor, LILLE mand!". Manden vred sig og så utilpas ud, og da jeg forsøgte at aflede min drengs opmærksomhed, blev hans stemme bare højere og mere insisterende "lille mand, mor - lille-bitte mand!!!"... I dén alder er det dog svært at forklare dem om sårede følelser, så jeg lærte bare at give ham ret og tale med, men på en høflig og udglattende måde.
I din datters tilfælde mener jeg, du gjorde det rigtige i at fortælle hende, at man ikke behøver sige alting højt, det er hun gammel nok til at lære.
Heldigvis synes jeg generelt folk tager den slags pænt. De fleste mennesker er jo udmærket selv klar over deres specielle, fysiske karakteristika, og smiler oftest bare til barnet. Vi ved jo alle, at børn er hudløst ærlige. Dog har jeg personligt en aldersgrænse, hvor jeg synes det holder op med at være charmerende, og begynder at ligne dårlig opdragelse eller næsvished, så jeg er opmærksom på at fortælle min nu 3-årige søn, at det ikke er pænt at pege på folk og tale om dem, for de kan godt blive kede af det. Det handler vel om, at de udvikler empati og forståelse for omgangsformen, men jeg forstår godt, at det ofte er svært for et barn at sortere i voksnes "regler" :)
Anmeld