Din kæreste skal ikke lære dansk, fordi han har brug for det til at kommunikere med sit barn - det har han nemlig ikke. Men hvis han regner med at bo i Danmark, så skal han lære dansk for at kunne kommunikere med jordemoderen (når du skal føde), lægen (når han skal have den lille vaccineret), pædagogen (som vil fortælle om barnets dag), barnets venner (som vil have en rugbrødsmad) osv. osv. (Udover at han naturligvis vil få brug for at forstå hvad de siger i tv-avisen, forhandle pris med en ejendomsmægler, diskutere med en håndværker...)Og hvis du regner med at snakke dansk med dit barn, skal kæresten naturligvis forstå dansk godt nok til at kunne følge med.
Jeg er selv opvokset med en dansk far og en tysk mor. De har konsekvent talt hver deres sprog - og jeg har (indtil jeg kom i gymnasiet) talt tysk med min mor og dansk med min far, det var nærmest fysisk umuligt for mig at sige noget på dansk til min mor. Jeg har altså som barn haft to fuldstændigt parallelle sprog, det har været helt ukompliceret, og jeg har altid tænkt på det som en gave.
Jeg har som barn gået i tysk skole, så jeg har haft mange tosprogede venner - og set, at tosprogethed ikke altid er ukompliceret. Så mit råd til dig og din kæreste er, at I forsøger at lægge en strategi for, hvordan tosprogetheden i jeres familie skal forløbe - og at I så naturligvis udvikler den strategi som barnet vokser og I ser, hvordan det udvikler sig. Selv vil jeg anbefale dels at I ikke blander sprogene, dels at der ingen tvang er. Det kan altså sagtens fungere, at din kæreste udelukkende snakker engelsk med sit barn! Og i virkeligheden bliver deres kontakt sikkert bedre på den måde, end hvis din kæreste forsøger at udtrykke sig på et det ufuldstændige dansk, som han vil have mange år fremover, også selvom han gør sig stor umage for at lære sproget.
Mine børn er også tosprogede - vi bor nemlig i Sverige. Vi flyttede dertil, da drengen var 2 år + 2 mdr. og rigtigt godt med rent sprogligt. Det var dog væsentligt sværere for ham at fange det svenske sprog, end jeg havde regnet med, og der gik det meste af et års tid, hvor han enten var tavs eller talte dansk. Han har så sidenhen indhentet det - efter 2 år fik han en ny pædagog, der troede, han var et svensk barn... De samme problemer har pigen ikke haft - hun var lille baby, da hun begyndte at høre svensk.
En tommelfingerregel siger, at tosprogede børn taler lidt senere end andre - det har ikke passet på hverken mig eller min datter. Men det er klart, at den sproglige udvikling vil forløbe lidt anderledes end for et-sprogede børn, og som mor skal man bare være forberedt på at det er på den måde. Måske skal man være lidt ekstra forberedt på at spotte evt. problemer - måske tror man også, at man ser problemer, der i virkeligheden slet ikke er der.
Så derfor: Lad din kæreste melde sig til en sprogskole for at få lært dansk så meget som muligt! Ikke for at han selv skal tale det med sit barn, men fordi der vil foregå så meget på dansk omkring ham, at han ikke kan klare sig uden.
Og så god fornøjelse med tosprogetheden!
Anmeld