Selvtægt kan ikke acepteres i et retssamfund som det danske. Hvis det tillades, at private borgere udøver "straf" efter eget forgodtbefindende, eroderer vi efter min mening hele grundlaget for vores velfungerende samfund.
Naturligvis har vi ret til lovlig nødværge, og dertil kommer en vis margin for fejlskøn, bl.a. pga. den ophidsede sindsstemning, man evt. befinder sig i. Sådan bør det være, og efter min mening bør der i visse tilfælde være en ganske bred margin. For det er også yderst farligt for retssamfundets beståen, hvis man generelt mister tilliden til systemet og føler sig uretfærdigt straffet.
Det er naturligvis ikke i orden at slå en dreng ihjel, fordi han forsøger at stjæle ens egendele. Hvis det var et uheld, er der heller ikke tale om selvtægt. Jeg er personligt ikke den, der græder snot over, at en kriminel person er død, for jeg synes selv man har bedt om risikoen for en voldssom reaktion, når man vælger at være så respektløs overfor andre, at man bestjæler dem. Og han bidragede sandsynligvis ikke med noget godt til samfundet. Men ud fra et samfundsmæssigt perspektiv er det ikke acceptabelt at udøve selvtægt.
Anmeld