Njaaaa Bellis, man må rent faktisk godt forsvare sig! Hvis en hjemmerøver truer dig med en pistol og du så stikker ham med en brødkniv, så ryger man ind under retten til at forsvare sig selv (nødværge!). Men truer hjemmerøveren med en kniv, og du så skyder ham i panden, jamen så er DU gerningsmand!
De to ting (situationen) skal nogenlunde opveje hinanden...
Hvis hjemmerøveren truer med pistolen og du stikker ham med brødkniven en enkelt gang, så han måske taber pistolen som du så samler op. Så er det helt fint. Men stikker man hjemmerøveren gentagende gange, så klapper fælden, for så går man over stregen for det der er normal nødværge....
Idet den 35 årige mand sætter sig bag rattet og træder på speederen, er allerede en overtrædelse af reglerne for nødværge, da bilen så bliver våbnet. Havde han kørt efter dem på cykel, så havde han været indenfor området, nødværge. Omend han kunne have risikeret at få sig en røvfuld, da de var flere....
Og hvis man har meget stærke følelser for matrielle ting - så stærke at man vil både dræbe, ryge i fængsel og skabe sig sindssygt hvis de forsøges stjålet, så vil jeg da nok anbefale at man går til psykolog - eller får skidtet forsvarligt låst inde!!
Sidste år fik jeg stjålet min Christianiabike til 18.000 kr, men nej, jeg løb ikke frådende rundt i gaderne, selvom det var nok så ærgeligt.
Og nej, jeg ville heller ikke ofre 10 år af mit kostbare liv for én skide pædofil. Jeg véd at den slags mennesker NOK skal få af dem der i forvejen sidder og brummer den. Så hvorfor ulejlige sig??:)
Anmeld